۰
plusresetminus
تاریخ انتشارچهارشنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۳ - ۱۰:۱۵
کد مطلب : ۱۷۸۰۹

شوک طلای سیاه بر بازار

چهار کارشناس دلایل نوسانات در چهار بازار را تحلیل کردند نفت ارزان متهم اصلی نوسانات قیمتی اخیر.
شوک طلای سیاه بر بازار
به گزارش نفت ما،عباسعلی ابونوری استاد اقتصاد دانشگاه: کاهش قیمت نفت، کاهش درآمدهای نفتی، بودجه سال ۹۴ و انتظار برای مشخص شدن گفت‌و‌گوهای هسته‌ای دلیل نوسانات قیمتی اخیر است جمشید پژویان استاد اقتصاد دانشگاه: با توجه به کاهش تقاضا برای نفت حتی اگر مذاکرات هسته‌ای هم نتیجه بخش باشد باز هم نباید در کوتاه مدت انتظار افزایش صادرات نفت را داشته باشیم حسن مرادی کارشناس انرژی: کاهش قیمت نفت به دلیل نفت ۷۰ دلاری در بودجه دولت را با کسری بودجه مواجه خواهد کرد و در عین حال درآمدهای نفتی به میزان پیش‌بینی شده هم محقق نخواهد شد رئیس اداره بورس‌ها و بازارهای سازمان بورس: بورس به طور معمول با اعلام خبرهای مثبت در مسیر صعودی قرار می‌گیرد و بعد از تکذیب خبر افت بیشتری از قبل تجربه می‌کند
چهار کارشناس دلایل نوسانات در چهار بازار را تحلیل کردند
نفت ارزان متهم اصلی نوسانات قیمتی اخیر

گروه اقتصادی از زمانی که در مرداد ماه سال گذشته دولت یازدهم فعالیت خود را آغازکرد بازار ارز و طلا از نوسانات شدید و هیجانی خود فاصله و بتدریج آرام گرفت به طوری که در مدت ۱۴ ماهی که از عمر دولت جدید می‌گذشت نوسانات بازارهای گفته شده به کمترین حد خود رسید. بدین ترتیب حباب‌های قیمتی این بازارها تخلیه شد و فعالان بازار چشم‌انداز به نسبت روشنی از آینده داشتند. اما طی هفته‌های اخیر بازار ارز و طلا دچار نوسان شد که هرچند دامنه این نوسانات با سال‌های گذشته قابل مقایسه نیست، ولی به هرترتیب باعث شده است تا قیمت‌ها در محدوده زمانی کوتاهی به سوی بالا یا پایین می‌رود که درروزهای اخیر این نوسان بیشتر نمایان شده است.
یک روز نرخ دلار به بالای ۳۵۰۰ تومان صعود می‌کند و ساعتی بعد به محدوده ۳۴۰۰ تومان بازمی گردد. قیمت سکه نیز درروزهای اخیر چند بار از مرز یک میلیون تومان عبور کرد و دوباره به کانال ۹۰۰ هزار تومان عقبگرد کرد همچنین بورس نیز اخیراً با افت و خیز زیادی همراه بوده است. ولی در میان بازارهای مختلف نفت روند مشخص تری دارد و عمده تغییرات آن در ماه‌های اخیر روبه پایین بوده است هرچند گاهی سیر صعودی نیز به خود گرفته است. موضوع دیگری که در این زمینه مطرح است اینکه این بازارهای سه گانه یعنی ارز، طلا و نفت در پاره‌ای اوقات بی‌توجه به یکدیگر حرکت کرده‌اند و برخلاف رویه معمول روندی پیچیده‌تر را طی کرده‌اند. حال درباره دلایل نوسانات روزهای اخیرکه هرروز بازار را به یک رنگ درآورده است، کارشناسان و صاحبنظران نظرات مختلفی دارند. برخی تمام علل و عوامل این نوسانات شدید را به قیمت نفت در بازارهای جهانی مرتبط می‌دانند که در سه ماه گذشته حدود ۴۰ درصد کاهش قیمت داشته است اما برخی مذاکرات هسته‌ای و لایحه بودجه سال آینده را نیز در این نوسانات دخیل می‌دانند.


نوسانات قیمتی مانند سال‌های گذشته نخواهد بود
عباسعلی ابونوری استاد اقتصاد دانشگاه در خصوص نوسانات قیمتی در روزهای گذشته بویژه افزایش قیمت طلا و ارز به<ایران>گفت: این نوسانات قابل پیش‌بینی بود و قابل پیش‌بینی هم خواهد بود. وی افزایش قیمت طلا و ارز را به دلایل عینی دانست که به وجود آمده و تأکید کرد دلیل نوسانات قیمت‌ها مخفی نیست و این‌طور هم نیست که دلیل موثقی برای افزایش قیمت‌ها وجود نداشته باشد. وی دلیل اصلی افزایش قیمت طلا و ارز را کاهش قیمت نفت، کاهش درآمدهای نفتی، بودجه سال ۹۴ و انتظار برای مشخص شدن گفت‌و‌گوهای هسته‌ای عنوان کرد. ابونوری افزود: در سال‌های گذشته ۷۰ درصد اقتصاد و بودجه وابسته به درآمدهای نفتی بوده در نتیجه مشخص است وقتی به علت کاهش قیمت نفت درآمدهای ارزی کاهش یافته این موضوع تأثیر مستقیم بر قیمت ارز و طلا داشته باشد. این استاد اقتصاد با بیان اینکه تا زمانی که کاهش قیمت نفت باشد نمود آن در بازار طلا و ارز دیده می‌شود، افزود: کاهش شاخص بورس هم به دلیل کاهش قیمت نفت است که انتظار رکود در اقتصاد را ایجاد می‌کند و این موضوع موجب کاهش ارزش شاخص بورس می‌شود. به گفته ابونوری با ارائه بودجه به مجلس و انقباضی بودن این بودجه و کاهش قیمت نفت در بودجه، اثرات روانی آن بر بازار پدیدار شد.
وی با تأکید بر اینکه نوسان بازار ارز و طلا به طور نسبی قابل پیش‌بینی بود گفت: اما نکته مهم این است که این نوسانات در همین حد باقی بماند. وی با اشاره به نوسانات بالای قیمت طلا و ارز در ۲ سال گذشته گفت: در ۲ سال گذشته قیمت طلا و ارز حتی بیش از ۴۰ درصد به یکباره افزایش یافت اما به نظر می‌رسد نوسانات کنونی در همین حد باقی بماند و افزایش قیمت ناگهانی دیگر رخ نمی‌دهد.


دلایل نوسان قیمت‌ها شفاف است
جمشید پژویان استاد اقتصاد دانشگاه نیز دلایل نوسان قیمت بازار ارز و طلا را کاملاً شفاف و قابل پیش‌بینی ارزیابی کرد و گفت: دلایل نوسان هیچ ابهامی ندارد چون مسلماً کاهش قیمت نفت خودبه‌خود باعث تغییر در بازار ارز و طلا می‌شود. وی در گفت‌وگو با <ایران> با بیان اینکه در بودجه ۹۴ نرخ مبادله‌ای ارز به نفع نرخ بازار آزاد افزایش یافته، افزود: کاهش درآمدهای ارزی نقش مؤثری در افزایش قیمت ارز دارد. به گفته پژویان کاهش قیمت نفت قابل پیش‌بینی بود چون در این بازار عرضه و تقاضا قیمت را تعیین می‌کند. در سال‌های اخیر به دلیل افزایش تولید خودروهای کم مصرف و هیبریدی و همچنین عرضه نفت شیل امریکا و کانادا به بازار، تقاضا برای نفت کاهش یافته و در نتیجه قیمت آن هم پایین آمده است.
وی با اشاره به نوسانات بالای قیمت طلا و ارز در دو سال گذشته علت اصلی آن را تحریم‌ها و کاهش ارزش ریال عنوان کرد و گفت: کاهش قیمت نفت نیز باعث افزایش قیمت دلار می‌شود ولی نه به آن شدتی که در دو سال گذشته شاهد آن بودیم. وی گفت: با توجه به شرایط اقتصاد جهانی انتظار افزایش قیمت نفت درست نیست و از سوی دیگر هم نباید انتظار افزایش صادرات نفت را داشته باشیم. به گفته پژویان با توجه به کاهش تقاضا برای نفت حتی اگر مذاکرات هسته‌ای هم نتیجه بخش باشد باز هم نباید در کوتاه مدت انتظار افزایش صادرات نفت را داشته باشیم. وی گفت: در نتیجه نباید افزایش درآمدهای نفتی را داشته باشیم، بلکه باید شرایط و برنامه‌ریزی را به سمتی پیش برد که وابستگی به درآمدهای نفتی به طور واقعی کم شود تا کاهش قیمت جهانی نفت، اقتصاد ما را با مشکل اساسی مواجه نکند.


دلایل سقوط آزاد نفت
حسن مرادی کارشناس حوزه انرژی در گفت‌و‌گو با ایران با اشاره به اینکه عمده‌ترین دلیل روند نزولی قیمت نفت به زیر ۶۰ دلار، افزایش تولید در امریکا و عربستان است اظهار داشت: هم‌اکنون امریکا میزان تولیدش را به ۹ میلیون بشکه افزایش داده و این اتفاق به صورت مشابه در مورد عربستان هم روی داده است.
وی با اشاره به اینکه امریکا هم‌اکنون از مناطق شیل اویل با استفاده از تکنولوژی جدید نفت برداشت می‌کند خاطرنشان کرد: با استفاده از این روش هزینه برداشت نفت افزایش می‌یابد و به همین دلیل فروش نفت زیر ۸۰ دلار مقرون به صرفه نخواهد بود. مرادی با تأکید بر اینکه امریکا در دراز مدت قادر به تولید نفت با این قیمت نخواهد بود تصریح کرد: هرچند در کوتاه مدت امریکا قصد زیان وارد کردن به ایران و روسیه را دارد اما این روند در طولانی مدت به زیان امریکا خواهد بود.کارشناس انرژی با تأکید بر اینکه بازار در کوتاه مدت به روال سابق بازنمی‌گردد خاطرنشان کرد: با وجود این در صورت افزایش نیافتن تولید نفت توسط امریکا قیمت نفت ثابت خواهد ماند. وی با بیان اینکه امریکا به هیچ عنوان با نفت زیر ۴۰ دلار کنار نمی‌آید اظهار داشت: هم‌اکنون برخی از سرمایه‌گذاران شیل اویل سرمایه خود را از این طرح خارج کرده‌اند و این‌طور که برآورد می‌شود بالغ بر ۲۵۰ میلیون دلار سرمایه این شرکت از دست رفته است به همین دلیل می‌توان پیش‌بینی کرد این روند ادامه دار نباشد.این کارشناس انرژی با اشاره به تأثیر منفی کاهش قیمت نفت در اقتصاد ایران تصریح کرد: کاهش قیمت نفت به دلیل نفت ۷۰ دلاری در بودجه دولت را با کسری بودجه مواجه خواهد کرد و در عین حال درآمدهای نفتی به میزان پیش‌بینی شده بودجه هم محقق نخواهد شد.


ردپای نفت در تالار بورس
همچنین محمودرضا خواجه نصیری رئیس اداره بورس‌ها و بازارهای سازمان بورس در گفت‌و‌گو با ایران با اشاره به اینکه عوامل متعددی بر نوسانات بازار سرمایه طی یکسال اخیر تأثیر گذاشته است اظهار داشت: بر این اساس طی یکسال گذشته اتفاقاتی روی داده که هنوز حل نشده از آن جمله به بحث پتروشیمی‌ها و سنگ آهن باید اشاره کرد. خواجه نصیری با اشاره به اینکه بازار سرمایه در زمان‌های جدی شدن بحث مذاکرات تقویت شد خاطرنشان کرد: این در حالی است که بعد از تحقق نیافتن نتیجه نهایی در هر زمان دوباره بورس به سمت نزولی رفت. رئیس اداره بورس‌ها و بازارهای سازمان بورس با اشاره به اثرگذاری نوسانات قیمت نفت بر بازار سرمایه تصریح کرد: از دیگر عوامل اثرگذار بر بازار سرمایه باید به ضعف نقدینگی و بالا بودن نرخ سود بانکی اشاره کرد.
به گفته وی، بورس تهران به طور معمول با اعلام خبرهای مثبت در مسیر صعودی قرار می‌گیرد و بعد از تکذیب خبر افت بیشتری از قبل تجربه می‌کند و این موضوع در هر بار برگزاری مذاکرات هسته‌ای مشاهده شد.  
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی


اکسیداسیون کاتالیزوری، روشی در حال تکامل جهت گوگرد زدایی
ساسان طالب نژاد/دکتری مهندسی شیمی و کارشناس توسعه کسب و کار در حوزه پتروشیمی و‌پالایش
پتروشیمی صنعت بی سردار!
عبدالرسول دشتی