۰
plusresetminus
تاریخ انتشاردوشنبه ۳ آذر ۱۳۹۳ - ۱۵:۲۲
کد مطلب : ۱۷۲۴۷
اخبار لحظه به لحظه از روز پایانی مذاکرات هسته ای

برادر روحانی در مذاکرات وین حضور ندارد!

به گزارش نفت ما،امروز سوم آذر پایان ضرب الاجل یک ساله ایران و 1+5 برای حل اختلافات است.   تکذیب حضور برادر روحانی در مذاکرات وین

خبرگزاری ایسنا: دستیار ارشد رئیس جمهور خبر حضور خود در حاشیه مذاکرات وین را تکذیب کرد.

حسین فریدون ظهر امروز(دوشنبه) در جمع خبرنگاران با تکذیب برخی از اخبار منتشر شده مبنی بر حضور وی در حاشیه مذاکرات وین آن را ساخته و پرداخته برخی رسانه های خاص دانست.
............................................................................................................................

صهیونیست ها با منافقین در وین همگام شدند

خبرگزاری ایرنا: همزمان با تداوم مذاکرات هسته ای ایران و 1+5 در وین، چند صهیونیست حامی رژیم اشغالگر قدس در کنار 9 منافق معترض به این گفت وگوها، مقابل هتل کوبورگ محل گفت و گوها پیوستند.

در هفتمین و آخرین روز از برنامه مذاکرات وین 8 چند صهیونیست و چند نفر از اعضای گروهک تروریستی منافقین همزمان نزدیک چادر سفید خبرنگاران تجمع کرد ند.

آنان همزمان از صبح مروز (دوشنبه) در محل حضور یافتند. صهیونیست ها و منافقین شعار نوشته هایی علیه مذاکرات در دست داشتند.

منافقین و صهیونیست ها در این حضور تلاش می کنند با ایجاد جنجال و موسیقی گوشخراش فضای دیپلماتیک و آرام مقابل هتل کوبورگ را ناآرام کنند.

گروهک منافقین پس از همکاری جنگی با صدام و ارتش بعثی در جنگ تحمیلی علیه ایران و مشارکت در سرکوب مردم عراق بویژه

کردها و شیعیان، چندین تن از اعضای خود را برای فراگیری عملیات جاسوسی و تروریستی ضد ایرانی به فلسطین اشغالی اعزام کرد تا از آموزش های موساد بهره مند شوند.
.............................................................................................................................

واعظی: در مذاکرات موفقیتهای خوبی کسب شده

نسیم آنلاین: وزیر ارتباطات گفت: وعده رئیس جمهور به مردم در مورد مذاکرات این بوده که "مذاکره می‌کنیم اما بدون عقب نشینی از حقوقمان". این مذاکرات از مذاکرات ۵۹۸ پیچیده تراست.

محمود واعظی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ضمن "پیچیده" خواندن مذاکرات فعلی ایران با 1+5 گفت: دو پرونده دیپلماتیک مهم در طول تاریخ ایران داریم؛ یکی مذاکرات 598 و دیگری مذاکرات هسته‌ای بوده که به مراتب پیچیده‌تر از مذاکرات 598 است.

وی تاکید کرد: تیم مذاکره کننده ایران تاکنون گام‌های "فوق العاده‌ای" در فرایند مذاکرات برداشته اند و باید توجه داشت که ایران در مقابل پنج عضو دائم شورای امنیت و شش کشور بزرگ جهان در حال مذاکره است.

عضو سایق تیم مذاکره کننده هسته ای ادامه داد: آنقدر که من در جریان مذاکرات هستم، بسیار موفقیت‌های خوبی کسب شده ولی بنای ما بر این بوده که هر قدمی که برمی‌داریم آن را نهایی تلقی نکنیم تا آنچه که می‌خواهد امضاء شود مورد رضایت قرار بگیرد.

این عضو کابینه دولت یازدهم مذاکرات هسته ای را در شرایط فعلی بسیار پیچیده و سخت دانست و گفت: در واقع مذاکرات هسته ای هم برای ما اعتباری و هم برای کشورهای غربی و 1+5 یک حالت حیثیتی شده، بر این اساس امیدوارم که در همین زمان باقی مانده خداوند عنایت کند و با دعای خیر مردم تیم مذاکره کننده و دولت با راهنمایی‌هایی که از طرف مقام معظم رهبری و آقای رئیس جمهور دریافت می‌کنند بتوانند آنچه که آقای روحانی به مردم وعده کرده محقق شود.

وی در پایان با بیان اینکه وعده رئیس جمهور به مردم در مورد مذاکرات این بوده که" من مذاکره می‌کنم ولی به هیچ وجه از حقوق مردم عقب نشینی نخواهم کرد"، خاطرنشان کرد: نحوه برداشته شدن تحریمها با آنچه که متعهد می‌شویم باید تناسب داشته باشد و دولت قطعا دنبال آن است که آن چیزی را در مذاکرات توافق کند که مورد رضای مردم و مقام معظم رهبری واقع شود. ...............................................................................................................................

انگلیس: مواضع مذاکره‌کنندگان از یکدیگر فاصله دارد

خبرگزاری ایسنا: سخنگوی وزارت امور خارجه انگلیس گفت:‌ علیرغم حصول پیشرفت‌هایی در دور اخیر مذاکرات هسته‌ای در وین همچنان مواضع طرفهای مذاکره کننده در خصوص موارد کلیدی از یکدیگر فاصله دارد.

فرح دخل‌الله سخنگوی عرب زبان وزارت امور خارجه انگلیس در گفت و گو با روزنامه الشرق الاوسط درخصوص مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه 1+5 گفت: موضع انگلیس با قاطعیت مشخص کرده است که یک توافق تنها زمانی ممکن خواهد بود که ایران با محدودیت‌هایی قابل توجه در برنامه هسته‌ای اش موافقت کند.

این سخنگوی وزات امو خارجه انگلیس افزود: تنها در این صورت است که جهان اطمینان خواهد یافت که برنامه هسته‌ای ایران کاملا صلح آمیز است و در ازا گروه 3+3 حاضر است تا با لغو فوری تحریم‌ها موافقت کند.

وی همچنین گفت: اگرچه پیشرفت‌هایی در دور آخر مذاکرات هسته‌ای حاصل شده است مواضع طرفین مذاکره کننده بر سر مسائل کلیدی هنوز از یکدیگر فاصله دارد.

...............................................................................................................................
دومین مذاکره دو جانبه ظریف و کری

خبرگزاری ایرنا: «محمد جواد ظریف» و «جان کری» وزیران امور خارجه ایران و آمریکا در هفتمین روز مذاکرات وین 8 بار دیگر با یکدیگر بصورت دو جانبه مذاکره کردند.

 این دومین مذاکره دو جانبه ظریف و کری در دور روز گذشته است.

یک مقام نزدیک به تیم مذاکره کننده هسته ای ایران روز گذشته پس از نخستین مذاکرات دو جانبه ظریف و کری که 75 دقیقه بطور انجامید، به خبرنگار ایرنا گفت که دو طرف درباره سناریوهای مختلف از جمله موضوع نحوه ادامه مذاکرات بحث و تبادل نظر کردند.

وی افزود: در ملاقات دو جانبه ظریف و کری در خصوص موضوعات مختلف هسته ای و راه حل های مربوط به آنها گفت و گو شد.

ظریف و کری پنج دور نیز با حضور کاترین اشتون هماهنگ کننده 1+5 بصورت سه جانبه با یکدیگر مذاکره کردند.

امروز (دوشنبه) 24 نوامبر/ سوم آذر ماه آخرین روز مهلت تعیین شده میان ایران و گروه 1+5 برای مذاکرات جامع به منظور دستیابی به توافق نهایی بوده و هیات مذاکره کننده جمهوری اسلامی ایران اعلام کرده است که تمدید مدنظر نبوده و تمرکز برای رسیدن به توافق جامع است.

ایران و آمریکا بر سر موضوعات اساسی همچون میزان غنی سازی اورانیوم ایران، نحوه لغو تحریم ها و مدت زمان توافق نهایی اختلاف نظر دارند که در تلاشند به راه حل های مشترکی دست یابند.
.........................................................................................................................

دیدار وزیران خارجه 1+5/دیدار کری و ظریف/دیدار ظریف و اشتون

خبرگزاری ایسنا: وزاری خارجه کشورهای عضو گروه 1+5 قبل از ظهر امروز(دوشنبه) به وقت وین، نشست مشترک برگزار می‌کنند. این دیدار در هتل کوبورگ محل مذاکرات ایران و 1+5 برگزار می شود.

همچنین پیش از این دیدار نیز ظریف و اشتون با یکدیگر دیدار کردند. محمد جواد ظریف و جان کری وزاری خارجه ایران و آمریکا نیز امروز با یکدیگر دیدار دوجانبه خواهند داشت . ظریف و کری روز یک شنبه نیز دیدار دوجانبه داشتند.

به احتمال قوی پس از نشست وزیران خارجه 1+5، دیدار ظریف با وزیران خارجه 1+5 برگزار خواهد شد.
..............................................................................................................................
عکس: دیدار «وانگ یی» با ظریف
 
خبرگزاری ایرنا: «وانگ یی» وزیر امور خارجه چین روز دوشنبه در وین با محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران دیدار کرد. http://www.seemorgh.com/uploads/1393/09/pomnjht2.jpg   http://www.seemorgh.com/uploads/1393/09/pomnjht3.jpg   ................................................................................................................................ نشست ظریف و لاوروف در وین

خبرگزاری تسنیم: نشست دوجانبه محمدجواد ظریف و سرگئی لاوروف وزرای خارجه ایران و روسه در حاشیه مذاکرات ایران و کشورهای 1+5 در وین برگزار شد.   http://www.seemorgh.com/uploads/1393/09/dfetre45er1.jpg   http://www.seemorgh.com/uploads/1393/09/dfetre45er2.jpg   ..............................................................................................................................
تلاش می کنیم تا نیمه شب به توافق برسیم

خبرگزاری مهر: وزیر خارجه انگلیس اعلام کرد که کشورهای 1+5 و ایران تلاش می کنند که تا نیمه شب دوشنبه به توافق برسند. "فیلیپ هاموند" که همانند "لوران فابیوس" همتای فرانسوی خود، به وین بازگشته از آخرین تلاش ها برای به سرانجام رساندن مذاکرات هسته ای تا نیمه شب دوشنبه خبر داده است.

طرفین مذاکره سعی می کنند پیش از به سر آمدن ضرب الاجل هسته ای در شامگاه دوشنبه راهکارهایی برای اختلافات موجود بیابند.

 فیلیپ هاموند که با همتایان آلمانی و فرانسوی خود درباره چگونگی مدیریت دیدارهای امروز رایزنی کرده گفت که با وجود پیش رو بودن موضوعاتی بسیار پیچیده، تلاش ها همگی بر دستیابی به یک توافق متمرکز شده است. 

..............................................................................................................................
نتانیاهو: هر کاری را برای تاثیر بر روند مذاکرات انجام می‌دهیم

خبرگزاری ایسنا: نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی که همواره به دنبال ایجاد اختلال در روند مذاکرات ایران و 1+5 است، این بار نیز گفت که این رژیم هر کاری که بتواند در تاثیرگذاری بر روند مذاکرات انجام دهد، انجام می‌دهد.

شبکه المیادین به نقل از بنیامین نتانیاهو نوشت که وی هر کاری که بتواند برای تاثیرگذاری و جلوگیری از آن‌چه او به عنوان توافق بد در وین میان ایران و 1+5 خوانده، انجام خواهد داد.

روزنامه هاآرتص نیز نوشت که نتانیاهو روز یکشنبه گفت که از تمدید مذاکرات هسته‌ای میان ایران و 1+5 حمایت می‌کند.

او روز گذشته با جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا درباره روند مذاکرات هسته‌ای گفت‌وگو کرد. 

........................................................................................................................

گفتگوی پوتین و روحانی درباره مذاکرات

 خبرگزاری ایرنا: «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه اعلام کرد: «ولادیمیر پوتین» رییس جمهوری این کشور و «حسن روحانی» رییس جمهوری ایران امروز (دوشنبه) در گفت‌و‌گویی تلفنی درباره روند و نتایج مذاکرات تهران با گروه ۱+۵ در وین تبادل نظر می‌کنند.

 لاوروف روز یکشنبه در دیدار با محمد جواد ظریف وزیر خارجه کشورمان گفته، رییس جمهوری روسیه قصد دارد روز دوشنبه در آخرین مهلت تمدید مذاکرات جامع هسته‌ای، با حسن روحانی رییس جمهوری ایران تلفنی گفت‌و‌گو کند.

به گفته وی، روند و نتایج مذاکرات ایران و گروه ۱+۵ یکی از موارد مهمی است که دو طرف در این گفت‌و‌گو درباره آن بحث و تبادل نظر می‌کنند.

به گزارش ایتارتاس، بخش عمده دیدار وزیران خارجه ایران و روسیه شامگاه یکشنبه در هتل پله کوبورگ وین بدون حضور خبرنگاران انجام شد.

به گزارش رسانه‌های روسی، وزیر خارجه روسیه قرار است در ساعات آینده با جان کری همتای آمریکایی خود در وین دیدار و گفت‌و‌گو کند.

...............................................................................................................................

سوم آذر؛ هفتمین روز از ماراتن هسته ای در وین

خبرگزاری ایسنا: یک مقام نزدیک به تیم مذاکره کننده هسته‌ای ایران با اشاره به محتوای دیدار وزیران خارجه ایران و آمریکا به خبرنگار ایسنا اعلام کرد که در این دیدار درباره نحوه ادامه مذاکرات گفت‌وگو شد.

این مقام ایرانی با اعلام این مطلب ادامه داد: در ملاقات ظریف و کری درباره موضوعات مختلف هسته‌ای و هم‌چنین راه‌حل‌های مربوط به آن‌ها گفت‌وگو شد. سناریوهای مختلف نیز مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت که موضوع نحوه ادامه مذاکرات یکی از آن‌ها بود.

ششمین روز از مذاکرات در حالی پشت سر گذاشته شد که جان کری، وزیر خارجه آمریکا عصر روز یک‌شنبه در صفحه توییتر خود نوشت: ما در مذاکرات وین بسیار آرام (کم کم) ادامه می‌دهیم.

لوران فابیوس وزیر خارجه فرانسه نیز در صفحه توئیترش نوشت: در وین برای به دست آوردن یک توافق مثبت بر سر مساله هسته‌ای ایران کار می‌کنیم تا برای صلح قدمی برداشته باشیم.

خبرگزاری رویترز هم گزارش داد که یک مقام ارشد آمریکایی که خواست نامش فاش نشود، هم مدعی شد که محمد جواد ظریف و جان کری روز یکشنبه درباره‌ احتمال تمدید مذاکرات هسته‌ای گفت‌وگو کرده‌اند. تمرکز ما هنوز روی برداشتن گام‌هایی جهت دستیابی به یک توافق قرار دارد اما طبیعی است که ما در 24 ساعت باقی مانده تا ضرب‌الاجل تعیین شده با همپیمانان‌مان در گروه 1+5 درباره‌ یکسری مسائل رایزنی می‌کنیم. تمدید مذاکرات یکی از این گزینه‌هاست و تعجبی ندارد که ما در رایزنی با ایرانی‌ها درباره‌ این گزینه گفت‌و گو کرده باشیم.

وی همچنین در گفت‌وگو با شبکه‌ خبری سی ان ان اظهار کرد:‌ آمریکا ممکن است مذاکرات هسته‌ای با ایران را به منظور دستیابی به یک توافق جامع تمدید کند.

یک مقام ارشد ایرانی نیز که خواست نامش فاش نشود به خبرگزاری رویترز گفت: در صورت شکست مذاکرات در وین می‌توانیم همکاری‌های خود با مسکو و پکن را افزایش دهیم.

وی با بیان این‌که «به طور قطع ما برای شکست مذاکرات طرحی جایگزین داریم» بدون ارائه جزئیات بیشتر در این زمینه، گفت: من نمی‌توانم جزئیات بیشتری فاش کنم اما ما همیشه روابط خوبی با روسیه و چین داشته‌ایم. طبیعی است که اگر مذاکرات به شکست بیانجامد ما همکاری‌های خود با دوستانمان را افزایش می‌دهیم و فرصت‌های بیشتری را برای حضور آنها در بازار خوب ایران فراهم می‌کنیم. ما در بسیاری از مسائل شامل سوریه و عراق دیدگاه‌های مشترکی (با روسیه و چین) داریم.

محمدعلی نمازی نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی، هم‌چنین حشمت‌الله فلاحت پیشه نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی، علی تاجرنیا فعال سیاسی، و ... تحلیل هایی را در زمینه مذاکرات هسته‌ای داشته‌اند.
..........................................................................................................................

تماشای دربی در حاشیه مذاکرات

فرارو: دیروز در حالیکه ششمین روز مذاکرات هسته ای در وین جریان داشت خبرنگاران و عکاسان ایرانی در محل استقرار خود دربی 79 پایتخت را تماشا کردند. در ادامه رایزنی‌های شش روز گذشته مذاکرات فشرده‌ همچنان برای رسیدن به توافق جامع در جریان است.

در همین حال مذاکرات روز گذشته با بازی دربی 79 تهران همزمان شد و خبرنگاران و عکاسان ایرانی حاضر در محل مذاکرات در حالی که بازی را به صورت زنده تماشا می کردند مراقب اخبار و رفت و آمدهای دیپلماتیک در محل مذاکرات بودند.



.........................................................................................................................

از یار نامرئی ظریف تا مهمان ناخوانده وین
 
خبرآنلاین: روزنامه‌های صبح ایران دوشنبه 3 آذر هم ترجیح دادند تیتر یک خود را به وین و مذاکراتی اختصاص دهند که در این شهر اروپایی در جریان است. روزنامه کیهان روز دوشنبه 3 آذر تیتر یک خود را به سخنان باراک اوباما رئیس‌جمهور آمریکا اختصاص داده و از قول او نوشته که «ساختار تحریم‌ها تغییر نمی‌کند»

این روزنامه که یکی از منتقدان روند مذاکرات ایران با 1+5 است، گزارش تجمع دانشجویان در مقابل راکتور اتمی تهران را هم در صفحه یک خود آورده و تیتر زده: «هشدار دانشجویان نسبت به قربانی شدن دستاوردهای هسته‌ای»

این در حالی است که روزنامه فرهیختگان در صفحه نخست خود روایت دیگری از سخنان اوباما را برای تیتر یک امروز انتخاب کرده است: «واکنش‌ها به توافق احتمالی در وین / اوباما: کنگره با من»

روزنامه جمهوری اسلامی اما در تیتر نخست خود این پرسش را مطرح کرده: «روز پایانی مذاکرات هسته‌ای توافق یا تمدید؟»

این روزنامه نوشته: «درحالی‌که مذاکرات هسته‌ای ایران به نقطه پایان ضرب‌الاجل رسیده است، کشورهای 1+5 هم‌اکنون در مرحله‌ای هستند که باید میان توافق یا شکست سیاسی دست به انتخاب بزنند. در همین حال برخی رسانه‌های خارجی از حصول یک توافق سیاسی میان دو طرف در آخرین ساعات پایانی شب گذشته خبر داده‌اند. خبری که تاکنون از سوی مذاکره‌کنندگان ایرانی تأیید یا رد نشده است.»

روزنامه دنیای اقتصاد اما تیتر یکی روی پیشخوان روزنامه فروشی ها آمده که مرتبط با سفر وزیر امورخارجه عربستان به وین است. این روزنامه در گزارشی از سعودالفیصل وزیر امور خارجه عربستان به‌عنوان «میهمان ناخوانده وین» نام‌برده و نوشته «افزایش احتمال توافق سیاسی؛ مأموریت سعودالفیصل چیست؟»

روزنامه جام جم وابسته به صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، برای روز پایانی مذاکرات تیتر «توافق نیم‌بند» را انتخاب کرده و نوشته: «امروز در حالی ‌فرصت یک‌ساله دستیابی به توافق جامع هسته‌ای میان ایران و 1+5 به پایان می‌رسد که آخرین خبرها از محل گفت‌وگوها حکایت از دور از دسترس بودن توافق نهایی داشته و رسانه‌ها احتمال می‌دهند امروز یک توافق نیم‌بند غیر مکتوب بدون امضای سندی مشخص، مورد توافق طرفین قرار گیرد.»

همشهری روزنامه وابسته به شهرداری تهران از «ناهماهنگی 1+5 در دور نهایی مذاکرات» خبر داده و روزنامه شرق در تیتر نخست خود روز پایانی مذاکرات را این‌گونه توصیف کرده است: «امروز؛ نقطه‌جوش هسته‌ای»

روزنامه آرمان اما روی موضوع دیگری انگشت گذاشته: «دیدار دوبه‌دوی ظریف و کری / اتفاق بزرگ وین» این روزنامه همچنین در سرمقاله خود به قلم حسین زاغفر نتایج اقتصادی موفقیت در مذاکرات را بررسی کرده است.

روزنامه آفتاب یزد نگاه دیگری به ماجرا داشته و در گفت‌وگوی با صاحب‌نظران و فعالان سیاسی به بررسی این موضع پرداخته است:«اگر توافق نهایی نشود؟!» چه اتفاقی می‌افتد.

روزنامه اطلاعات در آخرین روز ضربالاجل اعلام شده برای رسیدن به توافق جامع،به اظهارات وندی شرمن دیپلمات آمریکایی در باره کارشکنی برخی از متحدان آمریکا و کنگره این کشور در جریان مذاکرات پرداخته و نوشته: «تلاش لابی صهیونیست در آمریکا برای شکست مذاکرات هسته‌ای»

روزنامه اعتماد هم با این تیتربه پیشخوان روزنامه‌فروشی‌ها آمده است: «... و سرانجام؛ سوم آذر» این روزنامه نوشته پس از 6 روز مذاکره و رایزنی فشرده میان ایران و 1+5 دو طرف با تفاهم بر سر کلیات توافق جامع، جزئیات را به مذاکرات آتی موکول می‌کنند.

صادق خرازی دیپلمات و سفیر پیشین ایران در فرانسه هم سرمقاله این روزنامه را نوشته و در یادداشت خود هدف ایران در مذاکرات وین را بررسی کرده است.

روزنامه ایران به‌عنوان روزنامه دولت تیتر نخست خود را به شرایط کشورمان برای حضور خودروسازان خارجی در بازار داخلی اختصاص داده و در تیتر دوم خود «حضور 7 وزیر خارجه در ایستگاه پایانی مذاکرات وین» را برجسته کرده.

روزنامه اقتصادی تعادل «تفاهم سیاسی به‌جای توافق جامع» را «راهکار جدید در مسیر گفت‌وگوی هسته‌ای» دانسته است.

روزنامه جوان اما به‌عنوان رسانه‌ای که منتقد روند مذاکرات در دولت یازدهم است، از تیتر «توافق بر سر عدم توافق جامع» برای توصیف وضعیت مذاکرات وین استفاده کرده و موضوع تجمع دانشجویان در مقابل راکتور تحقیقاتی تهران را با فریاد «توقف ممنوع» برجسته ساخته است.

روزنامه مردم‌سالاری با تیتری مشابه جوان اما با رویکردی کاملاً متفاوت به وین نگاه کرده است: «تفاهم سیاسی برای توافق جامع» حضور وزرای خارجه چین و روسیه در وین یکی دیگر از موضوعاتی است که موردتوجه این روزنامه قرارگرفته است.

دراین‌بین اما روزنامه افکار به گزارش المانیتور در مورد سردار قاسم سلیمانی پرداخته است. این روزنامه در شماره دیروز خود این تیتر را به‌عنوان تیتر یک انتخاب کرده بود؛ «سردار سلیمانی یار نامرئی ظریف»
..............................................................................................................................
اوباما : اگر با ایران توافق کنیم کنگره را راضی می کنم اوباما در مصاحبه با برنامه " این هفته " شبکه خبری "ای بی سی " آمریکا با اذعان به وجود اختلافات و شکاف عمیق در مواضع دو طرف مذاکرات هسته ای ، تاکید کرد :" اطمینان دارم اگر بتوانیم به توافق  جامع با ایران بر سر برنامه هسته ای این کشور برسیم نه تنها می توانم کنگره امریکا را بابت این توافق راضی کنم بلکه مردم آمریکا  را متقاعد می کنم که اقدام درستی انجام داده ایم."

اوباما در توصیف توافق خوب با ایران گفت که این توافق باید ایران را از دست یابی به سلاح هسته ای بازدارد.

ایران هر گونه تلاش برای دست یابی به سلاح هسته ای را رد کرده و بر حق خود برای استفاده صلح آمیز از چرخه کامل سوخت هسته ای تاکید می کند.

جمهوریخواهان مخالف اوباما از 3 ژانویه سال جاری میلادی (کمتر از دو ماه دیگر) کنترل کنگره آمریکا متشکل از دو مجلس نمایندگان و سنا را در اختیار خواهند گرفت.

مخالفان جمهوریخواه اوباما تهدید کرده اند در صورت به دست گرفتن کنترل کنگره طرح  تشدید تحریم های ایران را به صحن سنا کشانده و آن را تصویب خواهند کرد.

اوباما در یک سال گذشته از کنگره خواسته بود این طرح را به رای گیری نگذارد، چرا که به گفته کاخ سفید تشدید تحریم های ایران، تلاش های دیپلماتیک برای حل و فصل مساله هسته ای ایران در قالب توافق اولیه ژنو 2013  را بی اثر خواهد کرد.

اوباما در مصاحبه با ای بی سی اظهار امیدواری کرد با رسیدن به یک توافق خوب با ایران ، نه تنها رابطه ایران و آمریکا احیا شود بلکه رابطه ایران و کشورهای منطقه و جامعه جهانی شاهد بهبود باشد.

رییس جمهور آمریکا با این حال تاکید کرد انتظار ایران برای لغو فوری تحریم ها واقع بینانه نیست و تحریم ها فورا لغو نخواهند شد
............................................................................................................................

تحسین محسن رضایی از عملکرد تیم روحانی در روند مذاکرات

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: در صورت عدم حصول نتیجه و شکست احتمالی مذاکرات مسئولیت کامل آن متوجه آمریکایی‌ها و برخی کشورهای منطقه است.

محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام ظهر دیروز در نشست دبیران کمیسیون‌ها و کمیته‌های دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان این مطلب گفت: همه مسئولین کشور تلاش کردند مذاکرات به نتیجه برسد اما اگر این مذاکرات به نتیجه نرسد نشان می‌دهد آمریکایی‌ها اراده‌ای برای انجام توافق ندارند و زیاده خواهی های آنها علت شکست بوده است.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: همه نیروهای انقلاب و نظام با مذاکرات همراهی کردند، حتی نیروهای منتقد وارد چالش و نقد جدی نشدند و تعبیر رهبر معظم انقلاب درباره مذاکره کنندگان «بچه‌های انقلاب» بود.

وی همچنین در خصوص نتایج توافق احتمالی در مذاکرات فردا گفت: چنین توافقی باعث بهبود شرایط کشور در بلند مدت خواهد شد، اما نباید توقع تحول فوری را از نتایج مذاکرات داشت، بهبود شرایط کشور نیاز به تحول اساسی دارد، این تحول باید در برنامه ششم توسعه دیده شود.

رضایی درباره عملکرد تیم مذاکره کننده هسته‌ای کشورمان گفت: دولت زحمات زیادی کشیده است و آقای ظریف هوشمندی و مهارت خوبی در مذاکرات از خود نشان دادند و ظرفیت خوبی را به نمایش گذاشتند. در مجموع عملکرد آقای روحانی تا این سطح از مذاکرات خوب بوده است و ان شاءالله از این پس هم با رهنمودهای رهبری پرونده را معقولانه مدیریت می‌کنند و عملکرد قابل قبول فعلی را ادامه بدهند.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در خصوص وفاق همه مسئولین درباره پشتیبانی از مذاکرات گفت: نتایج مذاکرات هر چه باشد با پشتیبانی رهبر معظم انقلاب و هماهنگی همه نیروهای انقلاب صورت گرفته است.
...........................................................................................................................

اخبار مذاکرات تا یک روز قبل از روز پایانی

شهر وین از روز سه‌شنبه - (27 آبان ماه) میزبان دهمین دور مذاکرات جامع هسته‌ای بین ایران و 6 کشور (آمریکا، فرانسه، روسیه،‌ چین، انگلستان و آلمان) بود. روز گذشته در شرایطی به پایان رسید که هیئت‌های دیپلماتیک مذاکراتی فشرده و سنگین را برگزار کردند و تمام گزارش‌های رسانه‌ای حاکی از حساسیت بالای این مذاکرات داشت.روز گذشته هیئت ایرانی با هیئت‌های چین، آمریکا و روسیه مذاکراتی را برگزار کرد و نشستی سه جانبه نیز میان هیئت ایرانی با هیئت آمریکایی با حضور کاترین اشتون برگزار شد.

مهمترین دیدار روز گذشته دیدار وزرای خارجه ایران و آمریکا برای اولین بار طی چند روز اخیر بود که به صورت دو جانبه به گفت‌وگو پرداختند. پس از این دیدار یک مقام نزدیک به تیم مذاکره کننده به خبرگزاری فارس گفت: در ملاقات ظریف و کری در خصوص موضوعات مختلف هسته‌ای و همچنین راه‌حل‌های مربوط به آنها گفت‌وگو و سناریوهای مختلف نیزمورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت که موضوع نحوه ادامه مذاکرات یکی از آنها بود.

همچنین روز گذشته وزرای خارجه ایران و روسیه به همراه معاونانشان به گفت‌وگو ‌پرداختند و قرار است امروز ظریف و همتای چینی نیز ساعت 8 صبح دیدار و رایزنی کنند.

دیروز با نزدیک شدن به ساعات پایانی ضرب الاجل چهار ماهه توافق ژنو بازار شایعات هم داغ شد، از یک سو برخی رسانه‌ها از حصول توافق سخن به میان ‌آورند و عده‌ای هم از حضور حسین فریدون در وین خبر دادند.برخی منابع غربی هم گزارش دادند که ایران و گروه 1+5 روز دوشنبه موافقتنامه‌ شفاهی را تحت عنوان «توافق سیاسی» اعلام کرده و سپس زمانی دو ماهه برای تعیین جزئیات توافق جامع، اختصاص می‌دهند.

در این میان انتشار خبر دیدار وزیر خارجه آمریکا در وین با وزیر خارجه عربستان و گفت‌وگو درباره مذاکرات هسته‌ای یکی از مهمترین و جنجالی‌ترین خبرها بود. درهمین حال منابع رسانه‌ای نزدیک به ایران دیدار کری با سعود الفیصل را «غیر سازنده» و در راستای اهداف رژیم صهیونیستی دانستند.

(اخبار مرتبط با مذاکرات هسته‌ای تا سوم آذر ماه را در زیر ملاحظه می‌کنید)

04:40 وزرات خارجه روسیه در بیانه‌ای تاکید کرد که وزرای خارجه روسیه و آمریکا درباره امکان رسیدن به توافق با ایران گفت‌وگو کردند.

04:25 یک مقام ایرانی به یک خبرگزاری روسیه‌ای گفته که ایران و 5+1 ترجیح می دهند در وین به توافق برسند.  

04:09 یک مقام ایرانی در گفت‌وگو با خبرگزاری رویترز، با بیان اینکه تهران در صورت شکست مذاکرات «طرح جایگزین» دارد، گفته است در آن صورت ایران همکاری‌های خود با روسیه و چین را افزایش می‌دهد.

02:17 یک دیپلمات اروپایی به پایگاه خبری المانیتور گفته است که در جریان دیدارهای روز یکشنبه پیشرفتی صورت نگرفته است.  

02:14 وزیر خارجه آمریکا در گفت‌وگو با روزنامه «هاآرتص»، مذاکرات را دشوار توصیف کرد، اما گفت طرفین سخت در تلاش هستند تا گفت‌وگوها به نتیجه برسد.

01:56  وزیر خارجه فرانسه پس از پایان روز ماقبل نهایی مذاکرات هسته‌ای در شهر وین اتریش، گفت توافق هسته‌ای با ایران اثرات مثبتی داشته و اجازه رسیدن به صلح را می‌دهد.

00:17 مذاکرات هسته‌ای وین مانند آب و هوای این روزهای ایران بیشتر نیمه‌ابری است و همچنان خبرهای چندانی از چگونگی پیشرفت آن به گوش نمی‌رسد.

00:15 سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه به خبرگزاری اینترفاکس این کشور گفته که امروز ولادیمیر پوتین و حسن روحانی گفت‌وگوی تلفنی خواهند داشت

 00:13 وزیر خارجه انگلیس که برای شرکت در مذاکرات هسته‌ای در وین حضور یافته، گفت طرفین همچنان اختلاف زیادی دارند و در صورتی که صبح فردا نتوانند پیشرفتی داشته باشند،‌گزینه‌های دیگر را مورد بررسی قرار می‌دهند.

 00:06 یک تحلیلگر سیاست خارجه آمریکا در گفت‌وگو با خبرنگار فارس با اشاره به مذاکرات هسته‌ای بین ایران و 1+5 گفت نتیجه مذاکرات هرچه باشد نه تنها بر ایران و 1+5 بلکه بر تمام جامعه جهانی اثرگذار است.  00:03 خبرگزاری فارس در تحلیلی با عنوان «مصاحبه اوباما در کشاکش مذاکرات؛ از تعریف «توافق موفق» تا قانع کردن جمهوری‌خواهان» نوشت: سوال اینجاست که آقای اوباما با چه مکانیزمی جمهوری‌خواهان را در خصوص توافق قانع خواهد کرد؟ جمهوری‌خواهان اصولا حرف‌های اوباما را به‌چیزی حساب نمی‌کنند و از ژانویه، مجلسین کنگره آمریکا را در اختیار خواهند داشت.

23:59 جان کری در پایان مذاکرات روز یکشنبه در توئیتر نوشت: داریم آرام آرام از حجم اختلافات می‌کاهیم. 1+5 متحد است

23:46 یک مقام نزدیک به تیم مذاکره کننده گفت: در ملاقات ظریف و کری در خصوص موضوعات مختلف هسته‌ای و همچنین راه‌حل‌های مربوط به آنها گفت‌وگو و سناریوهای مختلف نیزمورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت که موضوع نحوه ادامه مذاکرات یکی از آنها بود.

23:43 یک دیپلمات ارشد غربی گفته که توافق بر سر اسناد سیاسی مربوط به توافق ایران و 1+5 از نظر فنی ممکن است ولی با گذشتن زمان لحظه به لحظه غیرممکن‌تر می‌نماید.

23:43 دیپلمات غربی رسیدن به توافق سیاسی را نامحتمل دانست.

23:00 خبرنگاران حاضر در وین می‌گویند که وزیر خارجه آمریکا امشب به محل اقامت سفیر انگلیس در وین می‌رود و در خصوص پرونده هسته‌ای ایران با وی گفت وگو می‌کند.  
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی


اکسیداسیون کاتالیزوری، روشی در حال تکامل جهت گوگرد زدایی
ساسان طالب نژاد/دکتری مهندسی شیمی و کارشناس توسعه کسب و کار در حوزه پتروشیمی و‌پالایش
پتروشیمی صنعت بی سردار!
عبدالرسول دشتی