۱
plusresetminus
تاریخ انتشاريکشنبه ۲۷ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۹
کد مطلب : ۱۶۳۸۸۶

امضا قرارداد توسعه یکپارچه میدان نفتی آزادگان

این میدان بزرگ‌ترین میدان نفتی مشترک ایران به‌شمار می‌رود. از طرفی این میدان را دهمین میدان بزرگ نفتی جهان برمی‌شمارند. این میدان مهم‌ترین مخزن جوان (گرین‌فیلد) و کمتر توسعه‌یافته کشور است که ظرفیت بالایی برای افزایش تولید نفت کشور دارد. ایران و عراق به‌طور مشترک از این میدان بهره‌برداری می‌کنند. عراق این میدان را با نام مجنون می‌شناسد.
امضا قرارداد توسعه یکپارچه میدان نفتی آزادگان
به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی "نفت ما"،قرارداد توسعه یکپارچه میدان مشترک نفتی آزادگان به‌عنوان بزرگ‌ترین پروژه سرمایه‌گذاری دولت سیزدهم به ارزش ۱۱ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار بین شرکت ملی نفت ایران و یک شرکت ایرانی امضا شد.
  قرارداد توسعه یکپارچه میدان مشترک نفتی آزادگان به ارزش ۱۱ میلیارد و ۵۰۰ میلیارد دلار امروز (یکشنبه، ۲۷ اسفندماه) با حضور محمد مخبر، معاون اول رئیس‌جمهوری و جواد اوجی، وزیر نفت بین شرکت ملی نفت ایران و شرکت دشت آزادگان اروند متشکل از ۹ شرکت حقیقی امضا شد.
دولت سیزدهم با هدف اجرای برنامه و سیاست‌های کلان کشور، برنامه‌های پنج‌ساله توسعه و اقتصاد مقاومتی مبنی بر توسعه و تولید حداکثری از میدان‌های مشترک، قرارداد طرح بهبود بازیافت، افزایش تولید و انجام عملیات بهره‌برداری یکپارچه میدان مشترک نفتی آزادگان را با شرکت توسعه نفت و گاز دشت آزادگان اروند پس از مذاکرات فنی، قراردادی و مالی فشرده، به‌مدت  ۲۰ سال و به میزان تولید برآوردی تجمعی نفت خام حدود ۲،۵۵۸ میلیون بشکه امضا کرد.
میدان نفتی آزادگان در منطقه دشت آبادان، حدود ۸۰ کیلومتری غرب و جنوب غرب اهواز و در امتداد مرز ایران و عراق در مساحتی حدود ۱۵۰۰ کیلومتر مربع قرار دارد. این میدان بزرگ‌ترین میدان نفتی مشترک ایران به‌شمار می‌رود. از طرفی این میدان را دهمین میدان بزرگ نفتی جهان برمی‌شمارند. این میدان مهم‌ترین مخزن جوان (گرین‌فیلد) و کمتر توسعه‌یافته کشور است که ظرفیت بالایی برای افزایش تولید نفت کشور دارد. ایران و عراق به‌طور مشترک از این میدان بهره‌برداری می‌کنند. عراق این میدان را با نام مجنون می‌شناسد.
آن‌طور که ارزیابی‌ شرکت‌های مختلف نشان می‌دهد، این میدان حدود ۳۲ میلیارد بشکه نفت درجا دارد که در چهار مخزن سروک، کژدمی، گدوان و فهلیان جای گرفته است. پیش‌تر توسعه بخش ایران این میدان در قالب دو میدان مجزای آزادگان شمالی و جنوبی دنبال می‌شد.
با توجه به حجم قابل توجه نفت‌خام درجا به‌ویژه نفت‌خام فوق‌سنگین، وجود مخازن متعدد، قرارگیری در منطقه تالاب هورالعظیم و شرایط خاص اقلیمی و زیست محیطی این تالاب، منطقه مرزی ایران و عراق، وجود مهمات و تجهیزات باقی‌مانده از هشت سال دفاع مقدس در منطقه و از طرفی فعالیت‌های توسعه‌ای کشور همسایه در میدان مشترک مجنون، توسعه آن ضمن اهمیت ویژه، با پیچیدگی‌های فنی، اجرایی و مدیریتی خاصی همراه است.
تفاهم‌نامه اولیه مطالعه توسعه میدان میان شرکت ملی نفت ایران و مشارکت بانک‌ها، صندوق توسعه ملی و شرکت‌های اکتشاف و تولید (E&P) در حضور رئیس‌جمهوری ۱۴ تیرماه سال ۱۴۰۱ امضا شد که طی آن پس از مطالعات و مذاکرات متعدد سرانجام با تشکیل شرکت توسعه نفت و گاز دشت آزادگان اروند متشکل از دو شرکت‌ اکتشاف و تولید (E&P)، بانک‌های منتخب کشور و صندوق توسعه ملی با هدف توسعه یکپارچه میدان و افزایش تولید نفت‌خام از روزانه ۲۰۵ هزار بشکه به ۵۵۰ هزار در روز در قالب قراردادهای جدید بالادستی صنعت نفت (IPC) اجرایی می‌شود.
این طرح به‌منظور برداشت حداکثری از میدان مشترک آزادگان، تسریع در تکمیل فازهای توسعه میدان، هدایت نقدینگی کشور به طرح‌های منتخب نفت و گاز با حداکثر سوددهی، استفاده حداکثری از ظرفیت شرکت‌های ایرانی اکتشاف و تولید (E&P)، بانک‌های منتخب کشور و صندوق توسعه ملی، توسعه زیرساخت‌های اجتماعی و اقتصادی استان خوزستان و همسو با منویات دولت سیزدهم و مجلس شورای اسلامی برای برداشت حداکثری از میدان‌های مشترک و خدمت به مردم محروم منطقه در دستور کار شرکت ملی نفت ایران قرار گرفت.
عملیات اجرایی این طرح با سرمایه‌گذاری مستقیم ۸۴۰ میلیون دلار شامل حفاری ۳۵۷ حلقه چاه تولیدی جدید نفت، ۱۹۰ حلقه چاه تزریق آب، انجام روش‌های فرازآوری مصنوعی نظیر نصب پمپ‌های درون‌چاهی یا فرازآوری با گاز، تکمیل و احداث تأسیسات روزمینی، مهندسی، خرید و ساخت تجهیزات سرچاهی، خطوط لوله جریانی، واحدهای فرآورش (بهره‌برداری، نمک‌زدایی و جمع‌آوری گازهای همراه) و خطوط لوله اصلی انتقال نفت و گاز میدان به‌ترتیب به تلمبه‌خانه غرب کارون و کارخانه گاز و گاز مایع ۳۲۰۰ است که پیش‌بینی می‌شود حدود ۶۰ هزار فرصت شغلی مستقیم و غیرمستقیم در استان خوزستان و کشور ایجاد کند.
از مزایای این طرح، اجرای یکپارچه طرح توسعه میدان آزادگان با رویکرد مدیریت یکپارچه مهندسی مخزن است که توسعه هماهنگ، استفاده از تمامی ظرفیت‌های روزمینی در گستره میدان و برداشت حداکثری از میدان را فراهم می‌کند، همچنین در این طرح با توجه به پیش‌بینی تأمین ۱۱،۵ میلیارد دلار سرمایه مورد نیاز طرح از طریق هدایت نقدینگی کشور به حوزه بالادستی، اجرای آن می‌تواند در جذب و هدایت سرمایه‌های مردمی به بخش‌های مولد نفت و گاز قدمی بزرگ و مؤثر باشد. در ضمن با توجه به مشارکت مستقیم بانک‌ها در شرکت اکتشاف و تولید جدید، نقش این نهادهای مالی از یک نهاد تنها تسهیلات‌دهنده ریسک‌گریز به سرمایه‌گذار و شریک در ریسک تغییر یافته است، همچنین با توجه به حجم قابل توجه عملیات حفاری و اجرایی و احداث تأسیسات روزمینی، از تمام ظرفیت‌های تأمین‌کنندگان دکل‌های حفاری، شرکت‌های ساخت و نصب (EPC)، سازندگان داخلی کالاها و تجهیزات، همچنین شرکت‌های فناور و دانش‌بنیان استفاده خواهد شد.
در کنار این طرح و با هدف ازدیاد برداشت نفت‌خام میدان، طرح بزرگ انتقال آب خلیج فارس به منطقه غرب کارون برای تزریق به چاه‌های نفتی میدان اجرایی خواهد شد که این طرح با توجه به حجم تزریق آب و تأسیسات مورد نیاز، بزرگ‌ترین طرح تزریق آب و ازدیاد برداشت کشور تاکنون خواهد بود.
شرکت ملی نفت ایران در نظر دارد به منظور افزایش سطح رفاه مردم و در قالب اجرای مسئولیت‌های اجتماعی (CSR)، ۲۳۰ میلیون دلار برای بهبود زیرساخت‌های منطقه هزینه‌ کند.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی