۰
plusresetminus
تاریخ انتشارچهارشنبه ۷ آبان ۱۳۹۳ - ۰۹:۵۶
کد مطلب : ۱۲۷۳۵
در برداشت گاز از میدان مشترک پارس جنوبی

ایران به یک قدمی قطر رسید

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس، گفت: در حال حاضر قطر حدود ۲۳ میلیارد و ایران ۱۱ میلیارد فوت مکعب گاز از پارس جنوبی برداشت می کنند که با افزایش سهم ایران به ۱۷ میلیارد فوت مکعب تا پایان سال فاصله کشورمان از قطر در بهره برداری از این میدان گازی کاهش می یابد.
ایران به یک قدمی قطر رسید
به گزارش نفت ما ،علی اکبر شعبان پور در نشستی که با حضور خبرنگاران در عسلویه برگزار شد، اظهار داشت: با بهره برداری از واحد اول فاز 12 پارس جنوبی میزان تولید گاز ایران در این میدان گازی از 10 به 11 میلیارد فوت مکعب افزایش یافته است.
به گفته وی، سکوهایB و C فاز ١٢ پارس جنوبی تا اواخر آذرماه امسال راه اندازی می شود و قرار است تا اوایل زمستان امسال از این فاز روزانه ٦٠ تا ٦٥ میلیون مترمکعب گاز به خطوط سراسری گاز کشور تزریق شود. 

وی ادامه داد: با بهره برداری کامل از فاز ١٢ میدان مشترک پارس جنوبی روزانه ٨١ میلیون متر مکعب گاز شیرین، ١٢٠ هزار بشکه میعانات گازی و همچنین ٧٥٠ هزار تن گوگرد در سال به تولید کشور افزوده می شود.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس جنوب اضافه کرد: با تکمیل فاز 12 و بهره برداری از فازهای 15 و 16 و 17 و 18 پارس جنوبی میزان برداشت ایران تا پایان سال جاری به 17 میلیارد فوت مکعب افزایش می یابد. 

وی همچنین خاطرنشان کرد: برنامه وزارت نفت برای افزایش 100 میلیون مترمکعب در سال 93 طبق برنامه پیش رفته و تحقق می یابد.

شعبان پور گفت: تمرکز اصلی وزارت نفت در حال حاضر بر روی بهره برداری از فازهای 12 و 15 و 16و 17و 18 قرار دارد که تا پایان سال جاری از آنها بهره برداری می شود.

وی تصریح کرد: البته به موازات توسعه این پنج فاز عملیاتی، توسعه فازهای دیگر پارس جنوبی نیز در حال انجام است.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس جنوبی خصوصا وضعیت پیشرفت فازهای موسوم به 35 ماهه نیز اظهار داشت: فازهای 19 ، 13 و 24 بیش از 70 درصد پیشرفت داشته و در اولویت بهره برداری در سال های آینده قرار دارند.   اولویت بندی فازها در پارس جنوبی ادامه دارد مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس گفت: سال آینده با پایان کار در فازهای اولویت نخست پارس جنوبی بر اساس میزان پیشرفت سایر فازهای باقی مانده این میدان برای توسعه اولویت بندی خواهند شد، از این رو بار دیگر سیاست اولویت بندی در پارس جنوبی ادامه خواهد یافت. وی از فازهای ١٣، ١٩ و ٢٢ تا ٢٤ به عنوان فازهای اولویت دار در میان فازهای معروف به ٣٥ ماهه خبر داد. به گزارش شانا، ارتباط معنادار پارس جنوبی با توسعه زیر ساختهای اقتصادی، اجتماعی و سیاسی کشور بر هیچ کس پوشیده نیست، در اهمیت توسعه هرچه زودتر این میدان همین بس که براساس برآوردهای انجام شده با نرخ جایگزینی گاز پارس جنوبی با نرخ معادل هر بشکه نفت خام ١٠٠ دلار ارزش خالص این ثروت عظیم ملی حدود ٨٨٠٠ میلیارد دلار می‌شود؛ برای درک بیشتر اهمیت مطلب، کافی است بدانیم درآمد ایران از محل صادرات و فروش نفت خام در یک سال کمتر از ٨٠ میلیارد دلار است.

دخیل شدن سیاست در امور جاری پارس جنوبی و اجرای ناقص برنامه های تعریف شده به دلایل گوناگون اعم از مسائل مالی، محدودیتهای تحریم و عدم مدیریت صحیح در مواقع بحران، در سال های گذشته سبب شد که فازهای جدید این میدان با وجود گذشت بیش از ٤٠ ماه از انعقاد قراردادشان همچنان با تاخیرهای پی در پی روبرو باشند.

٢٥ خرداد سال ٨٩ زمانی که قرارداد توسعه ٥ فاز پارس جنوبی شامل، فازهای ١٣، ١٤، ١٩، ٢٠ و ٢١ و ٢٢ تا ٢٤ به ارزش ٢١ میلیارد دلار میان شرکت ملی نفت ایران و شرکتهای پیمانکار داخلی نهایی شد، از همان ابتدا، بسیاری از کارشناسان، این رویداد را مصداق ضرب المثل "سنگ بزرگ علامت نزدن است" دانسته و این قراردادها را سیاسی و محکوم به شکست دانستند؛ آنها تاکید کردند که امکان تحقق چنین وعده‌ای با توجه به حجم کار بخش دریا و خشکی وجود ندارد؛ حتی پیش‌بینی کردند که فازهای ١٥، ١٦، ١٧و ١٨ هم که قراردادش قبل از آن فازهای جدید امضا شده بود، به ویژه در بخش دریا به زمان این قراردادهای جدید نمی رسد، اما از قرار، مسئولان نفتی تحت تاثیر مسائل سیاسی روی حرف خود پافشاری کردند تا امروز آمار و ارقام کنونی از پیشرفت واقعی این فازها حرفی دیگری بزند! 

هم اکنون که این گزارش را می خوانید کشور دوست و برادر قطر، معادل ١٦ فاز پارس جنوبی را به مرحله تولید رسانده و چیزی در حدود حداقل سه برابر ایران (٦٥٠ میلیون متر مکعب در روز) از این میدان مشترک تولید می کنند. این درحالی است که ایران هم اکنون روزانه کمتر از ٣٣٠ میلیون مترمکعب گاز از میدان مشترک پارس جنوبی که در فاصله ١٢٠ کیلومتری ساحل عسلویه واقع شده برداشت می کند.

بیژن زنگنه در بدو تصدی وزارت نفت در مرداد ماه پارسال، مشکل توسعه فازهای پارس جنوبی را "مدیریتی" دانست و اعلام کرد وزارت نفت ایران قصد دارد تولید گاز طبیعی خود از میدان مشترک گازی پارس جنوبی را نهایتا طی چند سال آینده به روزانه ٨٠٠ میلیون متر مکعب برساند.   تولید 120هزار بشکه میعانات گازی از فاز 12 پارس جنوبی تا پایان امسال

تولید 120هزار بشکه میعانات گازی از فاز 12 پارس جنوبی تا پایان سال جاری با راه اندازی 5 ردیف از واحدهای شیرین سازی این فاز محقق می شود. 

  علی اکبر شعبان پور؛ مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس  فت: با راه اندازی 5 ردیف از واحدهای  شیرین سازی فاز 12 پارس جنوبی در مجموع 28 میلیون مترمکعب گاز تولید خواهد شد. وی میزان تولید میعانات گازی فاز 12 پارس جنوبی از هر سکو را 40 هزار بشکه و در مجموع 120 هزار بشکه اعلام و تصریح کرد: از این فاز در روز 750 تن گوگرد در روز تولید خواهد شد. شعبان پور با یادآوری این نکته که فاز 12 پارس جنوبی به عنوان بزرگترین فاز این میدان معادل 3 فاز استاندارد است، گفت: از هر سکوی این فاز یک میلیارد متر مکعب در روز گاز ترش تولید خواهد شد. وی به تاسیس مجموع گوگرد زدایی در کنار تاسیسات فاز 12 پارس جنوبی اشاره و تاکید کرد: پس از راه اندازی کامل تاسیسات گوگرد زدایی، در مرحله بعدی LPG نیز تولید خواهد شد. تولید گاز از سکوو C فاز 12 پارس جنوبی تا آذر ماه امسال شعبان پور در مورد سکوی A فاز 12 پارس جنوبی گفت: پالایشگاه این فاز با تولید روزانه یک میلیارد فوت مکعب گاز و 40 هزار بشکه میعانات گازی دارای 2 واحد شیرین سازی و واحدهای یوتیلیتی است. وی با اعلام اینکه کارهای مربوط به HOUK UP سکو Bو C فاز 12 پارس جنوبی به اتمام رسیده و در مرحله پیش راه اندازی و راه اندازی قرار دارد، گفت: عملیات خط لوله این فاز به موقع تکمیل شده است و تولید گاز از این سکو در آذرماه محقق می شود.  شعبان پور خبر از راه اندازی ردیف سوم و چهارم شیرین سازی فاز 12 پارس جنوبی در آبان ماه سال جاری داد و افزود: راه اندازی ردیف ششم شیرین سازی این فاز نیز از برنامه های سال جاری است. وی افزود: هم اکنون انشعاب خط پنجم سکو به پالایشگاه فاز 12 پارس جنوبی در حال انجام است و طبق برنامه ریزی های صورت گرفته و با مدیریت منطقه استان بوشهر در چند روز آینده ایمن سازی برش و انشعاب این خط لوله به اتمام خواهد رسید و به این ترتیب به زودی می توانیم از این خط لوله برای شیرین سازی ردیف اول تا سوم استفاده کنیم.  
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی


بخش خصوصی؛ عامل موثر در تحقق رشد تولید با مشارکت مردم
 سید حمیدرضا فاطمی حسینی/کارشناس حوزه نفت و گاز 
شاخص بروکفیلد و تحلیل ویسکوزیته دینامیکی سیالات
مهندس علیرضا آمار محمدی/مشاور و کارشناس ارشد روانکارهای خودرویی و صنعتی