۰
plusresetminus
تاریخ انتشارشنبه ۳ آبان ۱۳۹۳ - ۱۰:۵۳
کد مطلب : ۱۲۶۰۰

هوای تهران در مرز هشدار

به گزارش نفت ما،باران های پیاپی هم کفاف هوای تهران را نمی دهد، چه تند و پربار ببارد، چه کند و با کرشمه، چه باد بیاید و چه همه چیز در حالت سکون باشد، هوای تهران بر اساس آنچه وضعیت جوی می نامند، تغییر می کند.  کانون های ریزگرد تهران که خبر از بیابانی شدن اراضی پراکنده اطراف استان را می دهد و ذرات دو و نیم میکرونی حاصل از سوخت خودروهای دیزلی، عواملی هستند که بارندگی هم نمی تواند بیش از یک روز جلوی آنها دوام بیاورد. روز چهارشنبه هوای تهران بعد از چند روز بارندگی پراکنده، شاخص آلودگی 60 را نشان می داد، شاخصی که نشان از هوای سالم می داد، اما بلافاصله با قطع بارندگی و کمتر وزیدن باد در شهر، شاخص در حال رشد در روز پنجشنبه به 100 رسید و جمعه به بالاترین حدش رسید: 130. این وضعیت هوای پایتخت در آخر هفته یی بود که عموما شهر خلوت تر است و تردد کمتر از روزهای هفته اتفاق می افتد.
بر اساس پیش بینی سازمان هواشناسی، از امروز (شنبه) وضعیت هوا در حالت پایدار خواهد بود و این یعنی همچنان سایه ریزگردهای دو و نیم میکرونی بر شهر سنگینی می کند. سخنگوی شرکت کنترل کیفیت هوای تهران با اعلام این پایداری به «اعتماد» گفت: «این ریزگردها از روز چهارشنبه شروع شده و همچنان ادامه دارد و شاخص را از 60 به 130 رسانده است، این نشان دهنده این است که بارش ها تاثیری بر بازگشت به حالت پاک ندارد و تنها همان دو روز پاک را به واسطه بارش ها داشتیم. احتمال زیاد روز شنبه به حالت هشدار خواهیم رسید.»
حشمت الله بسطامی با اعلام این نظر ادامه داد: «از آنجایی که در دو روز پایانی هفته که تردد کمتر در شهر اتفاق می افتد، آلودگی تا میزان 130 رفته است انتظار می رود در روز شنبه با افزایش فعالیت های اداری و مدارس دانش آموزان، این وضعیت حادتر شود.»
کانون های گرد و غبار اطراف تهران یکی از عوامل ایجاد ذرات ریز دو و نیم میکرونی است، کانون هایی که به گفته مدیرکل اداره محیط زیست استان تهران در اطراف استان های مرکزی و سمنان زیاد شده و با گسترش این بیابان ها و جهت وزش باد، می توان ورود گرد و خاک در تهران را به این مناطق ربط داد.
محمدهادی حیدرزاده در این خصوص به «اعتماد» گفت: «حجم خشکسالی اینقدر زیاد شده که گستره بیابانی شدن در اطراف این استان ها، باعث ایجاد توفان سهمگینی شد که اوایل تابستان در تهران شاهدش بودیم. این را می توان به خشکسالی ایجاد شده در طی این سال ها و تخریب بافت خاک مرتبط دانست، خاکی که به واسطه بی آبی، از فشردگی درآمده و با کوچک ترین وزش بادی بلند می شود و به شهرها می آید.»
حیدرزاده معتقد است: «بارش ها هرچند کم و کوتاه باعث ایجاد فشردگی در این خاک ها و ایجاد بافت می شود، اما تا باران نیاید، با کمترین وزش بادی شاهد گرد و خاک خواهیم بود.» او مالچ پاشی و توسعه فضای سبز را تنها گزینه موجود می داند که می تواند به شکل موقت از ورود این گردو خاک به شهرها جلوگیری کند، وظیفه یی که بر دوش سازمان جنگل ها و مراتع که زیرنظر وزارت جهادکشاورزی است، سنگینی می کند. تنها اعتبار 10 میلیارد تومانی که این وسط برای مبارزه با بیابان زایی تخصیص داده شده، کمی باعث دلخوشی است که خالی بودن خزانه و تامین نشدن وجه ریالی آن، همان دلخوشی را هم از بین می برد.

سوخت دیزل، منشا ریزگرد
تنها کانون های بیابانی اطراف شهرها نیستند که به واسطه کم آبی یا مدیریت نادرست باعث آلودگی شهرها می شوند، عامل پررنگ دیگری که در ایجاد ذرات ریز تاثیر دارد، سوخت خودروهای دیزل است، خودروهایی گازوییلی که گوگرد موجود در آنها زمانی ppm1500 بود و در حال حاضر به گفته محیط زیست و شهرداری، به حدود 150 رسیده است. بسطامی، حجم زیاد خودرو و انتشار بیش از حد آنها را عاملی موثر بر بالارفتن شاخص pm 5/2 می داند.
او می گوید: «به علت خشکسالی و وضعیت توپوگرافی شهر تهران، ریزگردهای با منشا طبیعی از بیابان های اطراف استان مثل قزوین، البرز و شهریار وارد شهر می شدند، این ریزگردهای طبیعی بسیار سازگار تر و قابل تحمل ترند تا ذراتی که به واسطه سوخت وارد ریه مردم می شود. این ذرات به واسطه ترکیبات کربنی که دارند، سرطان زایی شان صدردرصد ثابت شده است. ما وابستگی شدیدی به وضعیت جوی داریم، تا باران نبارد، مردم شهر روی هوای پاک را نمی بینند.»
او همچنین از پیگیری جدی محیط زیست و دولت در خصوص الزام خودروسازان بر نصب فیلتر دوده در خودروهای دیزلی سخن می گوید: «در جلساتی که محیط زیست با خودروسازان سنگین داشته، از این الزام سخن به میان آمده. از سوی دیگر شهرداری به صورت داوطلبانه اقدام به تجهیز اتوبوس های شرکت واحد به فیلتر کرده است که البته در حال آزمایش است تا ببینند این فیلترها با میزان گوگرد موجود در سوخت مطابقت دارد یا نه. قرار بر این است که تعداد زیادی از اتوبوس های در حال حرکت شرکت واحد تا پایان سال به این فیلتر مجهز شوند.»

سلامت 30 میلیون ایرانی تحت الشعاع آلودگی هوا «آلودگی هوا سلامت بیش از 30 میلیون شهروند ایرانی را تحت الشعاع قرار می دهد و باید در مقابله با آن جدی بود. ما هنوز در اول راه هستیم و برای رسیدن به هدف مطلوب راه زیادی در پیش داریم که این امر جز با همکاری مردم و سازمان های مختلف محقق نمی شود.» اینها سخنان ابتکار است در فیس بوکش. او خطاب به کاربران از گزارشی می گوید که در مجلس ارایه داده است.
معصومه ابتکار در گزارش فیسبوکی اش، اعلام کرد: «در گزارشی که به همکاران در مجلس ارایه دادیم، به مشکلات سوخت اشاره شد که یکی از مشکلات، بنزین توزیعی در سال های قبل کیفیت پایین و میزان بالای بنزن بود که اندازه گیری های مربوط به این سال ها نشان می دهد بالاترین میزان بنزن در سال 90 بوده است. براساس اعلام سازمان بهداشت جهانی از هر هفت مرگ یک مورد مربوط به آلودگی هواست و آلاینده های موجود در بنزین های پتروشیمی مانند بنزن عامل اصلی بروز سرطان اعلام شده است. به همین خاطر دولت یازدهم موضوع را با جدیت دنبال می کند.»
بر اساس این گزارش، از سازمان استاندارد در سال های 90 و 91 نسبت به بنزین سلب اعتماد شده بود. همچنی اعلام سرطان زا بودن بنزن از سوی وزارت بهداشت و گزارش جامع شرکت کنترل کیفیت هوا در مورد وضعیت هوا و گزارش ارایه شده کمیسیون انرژی مجلس همه تایید کننده مواضع سازمان در این مورد بود.
ابتکار در ادامه گفت: «خدمت نمایندگان مجلس اعلام کردم آنچه برای سازمان حفاظت محیط زیست اهمیت دارد این است که بنزین عرضه شده در جایگاه های مصرف سوخت باید استاندارد یورو4 را داشته باشد و اینکه این بنزین، تولید داخل باشد یا وارداتی، برای سازمان محیط زیست اهمیتی ندارد.» تصویب برنامه های اجرایی کاهش آلودگی هوا، ارایه لایحه هوای پاک به مجلس، تدوین اعتبارات لازم در مورد کاهش آلودگی هوا، حذف بنزین پتروشیمی، توزیع بنزین یورو4 و ارتقای استاندارد مربوط به گازوییل از هفت هزار ppm به 150ppm، اجرای استاندارد یورو4 در صنعت خودروسازی کشور و استاندارد شدن خروجی خودروهای تولید داخل بعد از 9 سال اقداماتی بود که ابتکار به آنها اشاره کرد.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی