۰
plusresetminus
تاریخ انتشارسه شنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۳ - ۱۲:۳۳
کد مطلب : ۱۲۵۵۲
آمریکا هم از کاهش قیمت نفت متضرر می‎شود

بد و خوب فراز و فرود نفتی در اقتصاد آمریکا

تحولات اخیرا بهای جهانی نفت قاعدتا باید تاثیری مثبت و فوری بر بازار مصرف و بخش‌های مختلف کسب و کار کشورهای جهان به ویژه ایالات متحده آمریکا داشته باشد. اما نه تنها شاهد این تاثیر مثبت نبوده‌ایم بلکه آمار و ارقام منتشرشده از یک سیر نزولی اقتصادی قابل توجه خبر می‌دهند.
بد و خوب فراز و فرود نفتی در اقتصاد آمریکا
به گزارش نفت ما ،به نقل از نکونیوز،  نشریه بیزینس اینسایدر نگاهی داشته به برخی فواید و مضرات کاهش بهای نفت بر بازار مصرف و وضعیت کسب و کار در آمریکا.  خوب
با پایین آمدن قیمت جهانی نفت، مصرف‌کننده آمریکایی نه تنها از فواید دسترسی به بنزینی ارزان‌تر بهره‌مند می‌شود بلکه همچنین به نفت کوره ارزان‌تری نیز دسترسی دارد. در کشوری که سطح دستمزدها بالا نمی‌رود صرفه‎جویی می‌تواند بسیار تاثیرگذار باشد. مریل لینچ، کارشناس اقتصادی، در این‌باره می‌گوید: «مصرف‌کننده‌ها به احتمال صرفه‌جویی در زمینه هزینه‌های انرژی خیلی سریع واکنش نشان می‌دهند. خانواده‌های بسیاری در آمریکا ماهانه تمام درآمدهای خود را خرج می‌کنند. بر اساس آماری که اخیرا منتشر شده 47 درصد از خانواده‌های آمریکایی در سال 2013 هیچ پس‌اندازی نداشته‌اند. این در حالی است که هزینه‌های مربوط به تامین انرژی، بخش زیادی از درآمد خانواده‎های کم‌درآمد را به خود اختصاص می‌دهد. در سال 2012 خانواده‌هایی با درآمد کمتر از 50 هزار دلار نزدیک به 21.4 درصد از درآمد خود را صرف تامین انرژی کرده‌اند. علاوه بر این، در آمریکا معمولا بنزین ارزان‌تر به معنی مصرف بیشتر آن نیست. به لحاظ تاریخی ثابت شده که هرگاه قیمت جهانی نفت کاهش می‎یابد، بنزین نیز ارزان‌تر می‌شود، در نتیجه دلاری که از این راه (توسط خانواده‌ها) پس‌انداز می‌شود در بخش‌های دیگر اقتصادی به جریان می‌افتد. علاوه بر این حداقل در یک دوره کوتاه مدت، کاهش قیمت نفت به معنی کاهش انتظارات تورمی و کاهش بهای محصولات نفتی از جمله پلاستیک و نایلون برای بازار مصرف‌کننده است.
بد
ایالات متحده آمریکا به عنوان تولیدکننده عمده انرژی در سال‌های اخیر شدیدا به دنبال بهبود رشد اقتصادی و کاهش بیکاری بوده است. با این حال اگر قیمت نفت در سطح جهانی همچنان تحت فشار باقی بماند، رشد اقتصادی آمریکا به سرعت در معرض خطری جدی قرار خواهد گرفت. گرچه بیشتر شرکت‌های انرژی آمریکایی در حال حاضر درآمدهای کلانی دارند اما با ادامه روند کاهش قیمت نفت و بالا رفتن هزینه‌های تولید، تولید نفت توجیه اقتصادی خود را از دست خواهد داد. شرکت‌های خصوصی این بخش نیز که در سال‌های اخیر به شدت رشد کرده‌اند احتمالا از سرعت رشدشان کاسته خواهد شد. و این مساله تاثیر جدی و چشمگیر بر بخش‌های دیگر اقتصادی آمریکا (از جمله فعالیت شرکت‌های مالی، خدماتی و مسکن) که از رشد و شکوفایی بخش انرژی منتفع شده‌اند، خواهد داشت.د و طبیعی است که باید واقعیتها را به سود همان وزارتخانه تغییر دهند. 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی