۰
plusresetminus
تاریخ انتشارسه شنبه ۸ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۸:۵۶
کد مطلب : ۱۲۰۰۳۷

شوک «کرونا» به بازارهای سرمایه جهان

بازارهای سهام جهان روزدوشنبه به پایین‌ترین سطح خود در دو هفته اخیر سقوط کردند. نگرانی‌ها درباره اثرات اقتصادی ویروس کرونا افزایش یافته و سرمایه‌گذاران به دارایی‌های امن مانند ین ژاپن و اوراق قرضه پناه برده‌اند.
شوک «کرونا» به بازارهای سرمایه جهان
   به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی " نفت ما " ،  تعداد تلفات این ویروس که روند رو به افزایش دارد رقم ۸۱ (تا زمان تهیه گزارش) را پشت سرگذاشته و در ۱۰ کشور شیوع پیدا کرد. ویروس کرونا به ژاپن، فرانسه و آمریکا نیز رسیده و کارشناسان بهداشتی نسبت به اینکه چین بتواند جلوی اپیدمی شدن این ویروس را بگیرد، تردید دارند و اکنون در جهان نزدیک به دو هزار و ۸۰۰ نفر به آن مبتلا شده‌اند و سرعت گسترش آن بسیار سریع است.
شاخص گسترده MSCI در جهان که ۴۷ کشور را در برمی‌گیرد، روز دوشنبه ۰.۴۲ درصد افت کرد و به پایین‌ترین سطح خود از ۱۳ ژانویه رسید.
همچنین در اروپا بازارهای سهام مانند رقبای آسیایی‌شان افت کردند. شاخص پان‌اروپایی ۱.۴ درصد افت کرد و به پایین‌ترین سطح خود از ۱۴ ژانویه رسید. در این میان، سهام شرکت‌های معدنی اروپا به دلیل ارتباط داشتن با چین، با ۳.۱ درصد بیشترین افت را داشت.
«مارک چندلر»، استراتژیست بازار به رویترز گفت: «ویروس کرونا یک شوک اقتصادی و مالی است که میزان آن باید ارزیابی شود. اما این ویروس ممکن است که زمینه‌ساز تعدیل طولانی‌مدت در بازارهای سرمایه جهان باشد.»
علاوه براین در آسیا، شاخص نیکی ژاپن دو درصد افت کرد. این شدیدترین میزان افت در پنج ماه اخیر محسوب می شود و در عین حال بسیاری از بازارها در آسیا به دلیل تعطیلات سال نو چینی بسته بودند.
شاخص‌های اصلی وال‌استریت نیز در روز جمعه افت شدیدی داشتند. شاخص‌ S&P۵۰۰ در آن روز بالاترین میزان کاهش ارزش روزانه خود در سه ماه اخیررا داشت، اما  در مقابل بازارهای سهام، پناهگاه‌های امنی که سرمایه‌گذاران در هنگام خطر به آن‌جا می‌روند، تقویت شدند. ین ژاپن به بالاترین سطح افزایش در دو هفته و نیم اخیر رسید و با ۰.۵ درصد افزایش ارزش، هر یک دلار ۱۰۸.۷۳ ین شد.
طلا نیز با یک درصد افزایش، به بالاترین سطح خود از هشتم ژانویه رسید و هر اونس آن، ۱.۵۸۵ دلار شد.
«مایهیر کاپادیا»، کارشناس ارشد در صندوق مدیریت دارایی جهانی خورشید درباره بازار نفت نیز به رویترز گفت: «سرمایه‌گذاران به هر نشانه منفی به سرعت واکنش نشان می‌دهند. حالا نیز چین اعلام کرده است که مسئله کرونا، اورژانسی شده است. بنابراین، قیمت‌های نفت نیز تا زمانی که نشانه‌هایی از کاهش بحران کرونا دیده شود، شکننده خواهد بود.»
نفت خام آتی وست‌تگزاس، با سه درصد کاهش به پایین‌ترین سطح سه ماه‌ونیم اخیر رسید و هر بشکه آن، ۵۲.۱۵ دلار قیمت خورد. نفت خام برنت نیز با بیش از ۴ درصد کاهش قیمت به بشکه‌ای ۵۸.۶۸ دلار رسید.

منبع: ایرنا
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی


اکسیداسیون کاتالیزوری، روشی در حال تکامل جهت گوگرد زدایی
ساسان طالب نژاد/دکتری مهندسی شیمی و کارشناس توسعه کسب و کار در حوزه پتروشیمی و‌پالایش
پتروشیمی صنعت بی سردار!
عبدالرسول دشتی