۰
plusresetminus
تاریخ انتشارسه شنبه ۸ مهر ۱۳۹۳ - ۱۵:۲۸
کد مطلب : ۱۱۹۸۴

اتاق اصناف کمی انصاف!

اتاق اصناف کمی انصاف!
به گزارش نفت ما ،چند روزی است که موضوع کارمزد کارتخوان ها نقل محافل مختلف شده و طی همین مدت موضع گیری های بعضا تندی از سوی اتاق اصناف نسبت به این اقدام بانک مرکزی صورت گرفته است.   در این رهگذر هر چقدر بانک مرکزی به دور از جنجال و هیاهوی رسانه ای و در بستر اطلاع رسانی شفاف و دقیق به موضوع کارمزد کارتخوان ها پرداخته، اما؛ از سوی دیگر اتاق اصناف با پافشاری بر موضع اشتباه خود و بدجلوه دادن واقعیت‌های پیدا و پنهان کارمزد کارتخوان‌ها، کار را به جایی رسانده که گویی این کارمزد قرار است که از 78 میلیون ایرانی گرفته شود و در این راستا فریاد وامصیبتا سرداده در حالی که این کارمزد فقط مربوط به یک میلیون و 700 هزار نفر می باشد که از pos استفاده می‌کنند.
واقعیت این است که قیمت تمام شده هر تراکنش دستگاه pos بدون در نظر گرفتن سود آن 216 تومان تمام می‌شود و در این راستا بانک‌ها 106 تومان سوبسید به شرکت های psp برای نگهداری دستگاه های pos پرداخت می‌کنند، ولی؛ مابقی باید از محلی تأمین گردد. بنابراین این مبلغ؛ یعنی مابه التفاوت 106 تا 216 تومان را یا باید اصناف پرداخت کنند یا باید بانک‌ها پرداخت نمایند که بانک‌ها این مبلغ را از طریق اضافه برداشت از بانک مرکزی پرداخت می‌کنند.
بنابراین اضافه برداشت از بانک مرکزی؛ یعنی اینکه از جیب 78 میلیون نفر پول چاپ شده، تورم ایجاد شده و ارزش پول کم شده تا 400 تا 900 میلیارد برای نگهداری شبکه پرداخت شود.
حال در شرایطی که بانک مرکزی به دولت اجازه برداشت از منابع خود را نمی‌دهد آیا منطقی است برای نگهداری دستگاه‌های کارتخوان برداشتی از بانک مرکزی صورت گیرد؟!
اکنون در راستای اجرای دریافت کارمزد از کارتخوان‌ها اظهارنظرهای دیگری از سوی اتاق اصناف مطرح می‌گردد که اگر این کارمزد از کارتخوان‌ها دریافت شود فروشنده‌ها یا همان مغازه‌دارها کارتخوان‌های خود را برمی‌گردانند یا اینکه هزینه تراکنش را از مردم دریافت می‌کنند؟!
حال این سؤال مطرح است، در حالی که فاز نخست دریافت کارمزد در شبکه بانکی بابت تراکنش مانده‌گیری از حساب‌ها اجرایی شده است و 78 میلیون ایرانی بدون هیچ اعتراضی و همسو با بانک مرکزی قانع شدند که بابت این خدمت بانکی کارمزد پرداخت نمایند این رفتار اتاق اصناف چه معنایی می‌تواند داشته باشد و چرا با فرافکنی سعی می‌کند که این اقدام را سودآوری جلوه دهد و از اجرای آن سرباز می‌زند؟ آیا اتاق اصناف با القای این اشتباه که "کارمزد کارتخوان‌ها از جیب مردم هزینه می‌شود" در دفاع از حقوق مردم برآمده یا به نام مردم و در دفاع از اقلیتی هدف دیگری را دنبال می‌کند؟ - See more at: http://www.mojnews.com/fa/Miscellaneous/ViewContents.aspx?Contract=cms_Contents_I_News&r=1455909#sthash.eE8HQ025.dpuf
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی


بخش خصوصی؛ عامل موثر در تحقق رشد تولید با مشارکت مردم
 سید حمیدرضا فاطمی حسینی/کارشناس حوزه نفت و گاز 
شاخص بروکفیلد و تحلیل ویسکوزیته دینامیکی سیالات
مهندس علیرضا آمار محمدی/مشاور و کارشناس ارشد روانکارهای خودرویی و صنعتی