۰
plusresetminus
تاریخ انتشاردوشنبه ۷ مهر ۱۳۹۳ - ۱۱:۱۲
کد مطلب : ۱۱۹۲۱

گزینه های ریاست صدا و سیما چه کسانی هستند؟

به گزارش نفت ما،سرانجام بعداز ۱۰ سال عزت‌الله ضرغامی(رییس سازمان صدا و سیما) قرار است ۱۶ آبان ماه از ریاست این سازمان کنار  برود و با حکم مقام معظم رهبری فرد دیگری جایگزین وی شود.

  در میان اسامی که به عنوان نامزد ریاست بر سازمان صدا و سیما معرفی و مطرح شده‌اند؛ نام پنج نفر بسیار شنیده می‌شود. گویا از آن‌ها خواسته شده که برای اداره‌ی صدا و سیما برنامه نیز ارائه کنند: غلامعلی حدادعادل، سیدمحمد حسینی(وزیر ارشاد دولت احمدی‌نژاد) محمدحسین صفارهرندی، محمد سرافراز(معاون فعلی بخش برونمرزی صدا وسیما) و علی دارابی (قائم‌مقام فعلی سازمان صدا و سیما).

این پنج اسم؛ نامشان بیش از دیگران؛ به عنوان رییس احتمالی سازمان صدا و سیما به گوش می‌رسد.

غلامعلی حداد عادل در ۱۹ اردیبهشت ۱۳۲۴ با نام «غلام‌علی مشهدمحمدعلی‌حداد» در تهران‌ زاده شد. او در سال ۱۳۴۲ از دبیرستان علوی فارغ‌التحصیل شد. در سال‌های ۱۳۴۵و ۱۳۴۷ لیسانس و فوق‌لیسانس خود را در فیزیک از دانشگاه‌های تهران و پهلوی دریافت کرد. بین سال‌های ۱۳۴۵ تا ۱۳۴۷ او در دانشگاه پهلوی و از ۱۳۴۷ تا ۱۳۵۰ در دانشگاه ملی ایران فیزیک درس می‌داد. در سال ۱۳۵۱، کار‌شناسی ارشد فلسفه را از دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران دریافت کرد. دروس دوره دکتری فلسفه در دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران را در سال ۱۳۵۳ به پایان برد. بین ۱۳۵۱ تا ۱۳۵۷ در دانشگاه صنعیت شریف به تدریس فلسفه، تاریخ علم و تاریخ فلسفه غرب و تاریخ فلسفه اسلامی پرداخت. در سال ۱۳۶۴ از پایان نامه دکتری فلسفه تحت عنوان «نظر کانت درباره مابعدالطبیعه» دفاع کرد. او از ۱۳۶۴ تاکنون به تدریس فلسفه غرب در دانشگاه تهران اشتغال دارد.

معاون وزیر آموزش و پرورش، عضو هیات‌امنای بنیاد دائرةالمعارف اسلامی و مدیرعامل بنیاد دانشنامه جهان اسلام از ۷۴ تاکنون، معاون پژوهشی وزارت آموزش و پرورش، عضو شورای سرپرستی سازمان صدا و سیما، نماینده‌ی مردم تهران در مجلس شورای اسلامی دوره‌ی ششم، هفتم و هشتم و نهم، عضو هیئت‌ علمی گروه فلسفه‌ی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران، ریاست مجلس شورای اسلامی در دوره‌ی هفتم و رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در دوره‌ی هشتم ازجمله سوابق وی است. حداد عادل در دور دولت هشتم از اولین افرادی بود که پیروزی محمود احمدی‌نژاد را تبریک گفت و به استقبال وی رفت هرچند بعد‌ها با وی دچار اختلافاتی شد.

محمدحسین صفارهرندی متولد ۱۳۳۲ در تهران است. صفار هرندی در سال ۱۳۷۲ دوره‌ی دانشکده‌ی فرماندهی و ستاد سپاه و در سال ۱۳۷۳ دوره‌ی نظری مدیریت استراتژیک را به پایان رساند. وی عضو رسمی سپاه پاسداران است و تا سال ۱۳۷۲ بطور تمام وقت در این نهاد مشغول کار بود و سپس به‌صورت مامور به روزنامه کیهان رفت. صفار هرندی در دولت هشتم و حکم محمود احمدی‌نژاد به‌عنوان وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی منصوب شد هرچند که وی در پایان دولت هشتم با احمدی‌نژاد دچار اختلافاتی شد و در دولت نهم جای خود را به سیدمحمد حسینی داد.

سیدمحمد حسینی متولد ۱۳۴۰ در شهر رفسنجان و وزیر سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی است. وی دارای مدرک کار‌شناسی ارشد در رشته معارف اسلامی و تبلیغی است. دکترای خود را در رشته‌ی فقه و مبانی حقوق اسلامی اخذ کرده است. او در دولت نهم قائم‌مقام وزیر علوم و رئیس دانشگاه پیام نور بود و سوابقی چون نمایندگی مجلس و فعالیت‌های مدیریتی در صداوسیما را در کارنامه خود دارد.

سیدمحمد حسینی در سال ۱۳۸۸ و توسط محمود احمدی‌نژاد به‌عنوان وزیر پیشنهادی دولت برای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به مجلس شورای اسلامی معرفی و در روز ۱۲ شهریور‌‌ همان سال با کسب اکثریت آرا انتخاب شد. سیدمحمد حسینی مشی اصولگرایانه دارد ولی دو برادر وی جزو اصلاح‌طلبان هستند. حسینی یکی از جدی‌ترین گزینه‌ها برای ریاست بر سازمان صدا و سیماست که حتی گفته می‌شود آموزش وی در صدا و سیما برای کسب این پست آغاز شده اما خود وی حاضر به اظهارنظر در این خصوص نیست.

محمد سرافراز از سال ۱۳۷۱ به عنوان معاون بخش برونمرزی صدا و سیما منصوب شده است. وی در کارنامه‌ی خود علاوه بر معاونت برونمرزی صدا و سیما، ریاست شبکه‌ی پرس تی وی، مدیریت شبکه‌ی هیسپان تی وی و عضویت در شورایعالی فضای مجازی را دارد. اگر قرار باشد جانشین ضرغامی از داخل سازمان صدا و سیما انتخاب شود؛ قطعا محمد سرافراز یکی از گزینه‌های جدی برای ریاست این سازمان است.

علی دارابی معاون ضرغامی در امور سیما نیز ازجمله نامزدهای ریاست بر سازمان صدا و سیماست. علی دارابی متولد۱۳۴۰ در اراک است. وی دارای دکترای علوم سیاسی است. قائم‌مقام رییس سازمان صدا و سیما- معاون امور مجلس و استان‌های سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، از مهر ۱۳۸۴ الی دی ۱۳۸۶- معاون پژوهش و برنامه‌ریزی شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی- مدیرکل روابط عمومی وزارت جهاد سازندگی- قائم‌مقام تعاون ستاد مرکزی مهندس جنگ جهادسازندگی و از بنیانگذاران و مدیران ارشد جهاد سازندگی- مدیر بر‌تر و نفر اول روابط عمومی ایران در ۵ سال پیاپی است. وی همچنین عضو هیأت علمی دانشگاه صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران و دانشگاه آزاد اسلامی است. دارابی تاکنون ۱۵ کتاب مقاله علمی – پژوهشی منتشر کرده که بیشتر این پژوهش‌ها و تألیف‌ها عمدتاً در حوزه جامعه‌شناسی سیاسی انقلاب، ارتباطات و رسانه، فرهنگ و هنر است.

دارابی درکنار محمد سرافراز از جدی‌ترین نامزدهای ریاست بر سازمان صدا و سیماست برنامه‌هایی که وی در طول ماه‌های جاری برگزار کرده همچون تجلیل از بهترین برنامه‌های تابستان با حضور آیت‌الله احمد جنتی(رییس شورای نگهبان) و دیدارهای وی از پشت صحنه سریال‌ها و فیلم‌های تلویزیونی؛ شایعات خیز برداشتن وی برای ریاست صدا و سیما را تقویت کرده است.

حال باید دید کدامیک از این ۵ نفر به عنوان رییس سازمان صدا و سیما تعیین می‌شوند؟ آیا با تغییر ضرغامی؛ سیاست‌های این سازمان نیز تغییر می‌کند؟ امری که ضرغامی در آخرین همایش افق رسانه و با اعلام یک برنامه‌ی ۱۰ ساله دیگر برای صدا و سیما آن را بعید دانست. گرچه بیشتر کارشناسان اعتقاد دارند رییس بعدی صدا و سیما نیز سیاست‌های ضرغامی را حتی شاید اندکی محتاطانه‌تر دنبال کند و این یعنی؛ هریک از گزینه‌های فوق درصورت تصدی پست ریاست سازمان؛ نه تنها سیاست‌های بازتری را دنبال نخواهند کرد بلکه دست‌به عصاتر نیز گام خواهند برداشت.  
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی


اکسیداسیون کاتالیزوری، روشی در حال تکامل جهت گوگرد زدایی
ساسان طالب نژاد/دکتری مهندسی شیمی و کارشناس توسعه کسب و کار در حوزه پتروشیمی و‌پالایش
پتروشیمی صنعت بی سردار!
عبدالرسول دشتی