۰
plusresetminus
تاریخ انتشارسه شنبه ۱۹ آذر ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۳
کد مطلب : ۱۱۸۹۷۶

دانش از نفت مهمتر است

معاون علمی رئیس جمهور گفت: ما هر سال نفت می‌فروشیم و جنس وارد می‌کنیم. کاری که در اقتصاد به آن "نفرین منابع" گفته می‌شود. باید بررسی شود که چرا کشورهای دارای منابع زیرزمینی پیشرفت نمی‌کنند.
  سورنا ستاری
  سورنا ستاری
   به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی " نفت ما " ،  معاون علمی رئیس جمهور با بیان اینکه اگر می‌خواهید با تحریم‌ها مقابله کنید باید از شرکت‌های دانش بنیان حمایت شود، گفت: باید بدانیم که نفت هیچ اهمیتی ندارد بلکه دانش از نفت مهمتر است و این مهم باید تبدیل به یک فرهنگ شود.
 
  سورنا ستاری معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری در نشست علنی امروز (سه‌شنبه ۱۹ آذرماه) در جریان بررسی دستاورد‌ها و مشکلات حوزه اقتصاد شرکت‌های دانش بنیان و نوآورانه گفت: ما هر سال نفت را می‌فروشیم و جنس وارد می‌کنیم. کاری که در اقتصاد به آن "نفرین منابع" گفته می‌شود. باید بررسی شود که چرا کشور‌های دارای منابع زیرزمینی پیشرفت نمی‌کنند، همچنین باید به نیروی انسانی به عنوان پایه اقتصاد نگاه کنیم که اگر آن‌ها فراموش شوند شرایط اقتصادی همین گونه خواهد ماند.
 
معاون علمی ریاست جمهوری با اشاره به قانون حمایت از شرکت‌های دانش بنیان مصوب مجلس افزود: تا سال گذشته ۴۷۰۰ شرکت دانش بنیان با بیش از ۹۰ هزار میلیارد تومان فروش در کشور داشتیم که امسال رشد بیشتری خواهیم داشت همچنین از این طریق بیش از ۳۰۰۰ شغل ایجاد شده است.
 
اکوسیستم اقتصادی بیش از ۱۰۰ سال بر پایه فروش نفت بوده است
 وی با بیان این که استارت آپ‌ها تامین کننده نیروی انسانی هستند، اظهار کرد: باید بتوانیم در زمینه بیوتکنولوژی، آی سی تی، نانو و سلول‌های بنیادین هم اقداماتی انجام دهیم که این‌ها همه در اکوسیستم جدید امکانپذیر است، اکوسیستم اقتصادی در کشور حاکم است که بیش از ۱۰۰ سال بر پایه فروش نفت بوده، ساختار‌های ما وارداتی است. مردم به جوانی که در جیبش پول است اهمیت می‌دهند. بانک‌ها هم همین هستند، باید این ساختار‌ها و فرهنگ تغییر کند. ما ۵ سال جنگیدیم که به اینجا رسیدیم. اگر می‌خواهید با تحریم‌ها مقابله کنید باید از شرکت‌های دانش بنیان حمایت شود.
 
۹۸ درصد تولید دارو‌ها مربوط به داخل کشور است
 ستاری با بیان این که ۹۸ درصد تولید دارو‌ها مربوط به داخل کشور است اضافه کرد: باید این موضوع را به سایر بخش‌ها همچون آی سی تی نفت و انرژی وصل دهیم این منوط به حمایت مجلس و دولت است، البته که دولت موارد خوبی برای اقتصاد دانش بنیان دیده و ما از مجلس می‌خواهیم حمایت کند.
 
سالانه حدود ۷۰۰ نفر از جوانان تحصیل کرده در ۱۰۰ دانشگاه برتر دنیا به کشور باز می‌گردد
 
معاون علمی رئیس جمهور با بیان اینکه در کشور نیروی انسانی توانمندی وجود دارد گفت: ۱۰۰ سال اقتصاد براساس واردات شکل گرفت و باید برای رشد اقتصاد دانش‌بنیان از بازار این شرکت‌ها صیانت کرد. آن‌ها خط مقدم سرباز‌های مبارزه هستند و نیاز به حمایت دارد. حمایتی که فقط مالی نیست. اگر می‌خواهیم بچه‌های ما مهاجرت نکنند باید از آن‌ها حمایت کنیم، البته سالانه حدود ۷۰۰ نفر از جوانان کشور که در ۱۰۰ دانشگاه برتر دنیا تحصیل کرده اند به کشور باز می‌گردد که می‌توان از دانش آن‌ها بخصوص در شرایط فعلی برای مقابله با تحریم استفاده کنیم.
 
ستاری درباره صندوق نوآوری و شکوفایی گفت: این صندوق زیرمجموعه معاونت علمی نیست ما یک عضو این صندوق هستیم، البته که اکنون وضعیت آن نسبت به گذشته بهتر شده است، تنها سال گذشته شرکت‌های دانش بنیان بیش از ۱۲ هزار میلیارد تومان وام بانکی گرفته‌اند.
 
اگر آموزش به اقتصاد متصل نشود فایده‌ای برای کشور ندارد/ دانش از نفت مهمتر است
 وی با اشاره به عزم رئیس جمهور برای راه اندازی کارخانجات نوآوری در استان‌ها برای استفاده از جوانان خلاق افزود: اگر آموزش به اقتصاد متصل نشود فایده‌ای برای کشور ندارد. باید جهت گیری دانشگاهیان براساس اقتصاد باشد. در حوزه دانش اتفاقات خوبی در کشور رخ داده است و باید بدانیم که نفت هیچ اهمیتی ندارد بلکه دانش از نفت مهمتر است. این باید تبدیل به یک فرهنگ شود. باید از نیروی انسانی فوق‌العاده در کشور به بهترین شکل استفاده کنیم.
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی


اکسیداسیون کاتالیزوری، روشی در حال تکامل جهت گوگرد زدایی
ساسان طالب نژاد/دکتری مهندسی شیمی و کارشناس توسعه کسب و کار در حوزه پتروشیمی و‌پالایش
پتروشیمی صنعت بی سردار!
عبدالرسول دشتی