۴
۳
plusresetminus
تاریخ انتشارسه شنبه ۱۹ آذر ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۹
کد مطلب : ۱۱۸۹۶۸
عضو فراکسیون نفت و نیروی مجلس در گفت و گو با "نفت ما":

دولت می گفت مردم خوزستان باید با گرد و غبار سازگاری پیدا کنند!

نادعلی بای/میثم قدیری
یوسفی گفت: طرحی برای گرد و غبار خوزستان آماده شد ما طرح را به دولت ارائه دادیم و دولت ابتدا نمی پذیرفت و مسوولین دولتی ادعا داشتند که این طرح واقعی نیست و مردم خوزستان باید با گرد و غبار سازگاری پیدا کنند و گرد و غبار قابل علاج نیست.
همایون یوسفی
همایون یوسفی
دکتر همایون یوسفی نماینده مردم شهرستان­های اهواز، باوی، حمیدیه و کارون در مجلس شورای اسلامی، عضو کمیسیون بهداشت و درمان و عضو فراکسیون نفت و نیروی مجلس است.

یوسفی در بخش اول گفتگوی تفصیلی با آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی "نفت ما"، عملکرد خود در کمیسیون بهداشت و درمان و حوزه انتخابیه را تبیین کرده­ است که از نظر مخاطبان می­گذرد.

ابتدا یک معرفی از خودتان داشته باشید و درباره عملکردتان در کمیسیون بهداشت مجلس و حوزه انتخابیه تان توضیحاتی بفرمایید.
در مورد موضوعات حوزه انتخابیه و کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، لازم می­دانم بگویم یکی از معضلات مهم این حوزه کمبود منابع اعتباری بوده ­است، لذا ما در مجلس شورای اسلامی با طرح تامین اعتبارات مورد نیاز سلامت سعی کردیم خدمات­ دهی به مردم به صورت کاملی انجام شود و میزان پرداختی از جیب مردم کمتر شود و در ضمن آن موضوع پروژه ­های عمرانی و توسعه ­ای حوزه بهداشت و درمان در  نقاط مختلف کشور انجام­ شود و برای خوزستان به همین نسبت این کارها انجام شد. در مورد حوزه انتخابی اهواز ،کارون، باوی و حمیدیه لازم است بگویم که ما تقریبا ده­ ها سال بود که در این شهرستان­ها به علت افزایش جمعیت  و فرسوده ­شدن بیمارستان­های قدیمی، بیمارستان جدیدی احداث نکرده­ بودیم که به نوعی می­توان گفت میزان و نوع خدمات ­دهی را تحت تاثیر قرار داده­ بود. تا الان ما 11 پروژه بزرگ بیمارستانی  را در این چند سال اخیر یا افتتاح کردیم یا در حال پیگیری هستیم که افتتاح شود. به طور خلاصه بیمارستان ابوذر اهواز که یک بیمارستان فوق تخصصی اطفال است با بهترین شکل ممکن و متدهای روز در سال گذشته احداث شد و همچنین بیمارستان سوانح و سوختگی اهواز، بیمارستان میلاد این شهرستان، و در کنار آن بیمارستان بقاییه2 با ظرفیت 400 تخت افتتاح شدند و مشغول  خدمات دهی هستند. علاوه بر این بیمارستان­ ها، در حال پیگیری بیمارستان 1000 تخت­خوابی اهواز هستیم که امسال هم برای آن اعتبار تخصیص دادیم و امیدواریم امسال کلنگ ­زنی کنیم و در کنار آن بیمارستان سرطان خوزستان را پیگیری کردیم که این بیمارستان چون مرتبط با رشته کاری خودم بود، پیگیری بیشتری شد و با یک  شرکت اروپایی و همچنین بنیاد برکت قراردادی منعقد شده­است و قرار است به زودی کلنگ­زنی شود و ظرف سه سال، این بیمارستان تخصصی سرطان مطابق استانداردهای جهانی تاسیس شود.

علاوه بر این ما با فولاد خوزستان برای ساخت یک بیمارستان تخحصصی، تفاهم­نامه امضا کردیم که در زمان مناسب ساخته­ شود. در کنار آن برای شهرستان­ های حمیدیه و باوی مجوز بیمارستان گرفتیم که مهم­ترین نیازشان بیمارستان بوده­است و برای ساخت آن­ها اعتبار گذاشتیم و به دنبال پیگیری زمین هستیم و امسال انشالله کلنگ­ زنی خواهدشد. همچنین اقدامات دیگری هم مانند تامین فضاهای اورژانس در بیمارستان­ها یا تامین تجهیزات مناسب از جمله بیمارستان آپادانای اهواز که مجهزترین سیستم های قلبی و آنژیوگرافی در انجا نصب شد، انجام خواهد شد و امیدواریم به واسطه این اقدامی که گفته­ شد و برخی افتتاح شدند و برخی هم در طی سالهای آینده افتتاح
می­ شوند، مشکل قدیمی اهواز که مشکلات بهداشت و درمان بود تا حدود زیادی حل شود و نه تنها خود اهواز و حومه، بلکه کل استان و دیگر استان­های همجوار را پوشش دهد.

در صورت انتخاب مجددتان در مجلس، چه برنامه­ ها و  پروژه­هایی که در سطح محلی و ملی باقی مانده که شما می­ خواهید انجام دهید؟
من از ابتدای این دوره مجلس که شروع شد اهم مشکلات خوزستان را دسته­بندی کردم و تلاش کردم عموم مشکلات استان را پیگیری کنم که در چند حوزه بوده است.  یکی مشکلات گرد و غبار و محیط زیست بوده­است که ما در سال 1395 شروع کردیم و بعد از آن مشکلات آب و فاضلاب و برق و لایروبی بود که پیگیری­هایی انجام­شد و در اولویت بعدی مشکلات بهداشت و درمان  و بیمارستان­ها بودند و بعد مشکلات معیشتی و بعد هم اشتغال.

 در مورد گرد و غبار که مهم­ترین دغدغه مردم خوزستان بود، ما از همان سال 1395 پیگیری­های جدی انجام دادیم  و با همکاری دانشگاه شهید چمران اهواز طی سه ماه طرحی را تهیه کردیم و در این طرح مشخص شد، اگر کانون های داخلی تولید گرد و غبار استان خوزستان کنترل شود، بحث ریزگردها تا حدود زیادی کنترل خواهد شد  و بلافاصله که طرح آماده شد ما طرح را به دولت ارائه دادیم و دولت ابتدا نمی­پذیرفت و مسوولین دولتی ادعا داشتند که این طرح واقعی نیست و مردم خوزستان باید با گرد و غبار سازگاری پیدا کنند و گرد و غبار قابل علاج نیست، اما ما چون معتقد بودیم این کار قابل انجام است در پاییز 1395 بالاخره قانونی در مجلس  مصوب کردیم و دولت را ملزم کردیک کانون­ های گرد و غبار داخلی خوزستان را کنترل کند و به­واسطه این الزام از اسفند 1395 کار کنترل­ های داخلی شروع شد و به واسطه کارهایی که در این سه ­سال انجام­شده و بر حسب آماری که اداره هواشناسی استان خوزستان و سازمان هواشناسی کشور ارائه دادند، تعداد روزهای سالم ما خیلی بیشتر شده­ است و شدت گرد و غبار که قبلا به 10000 واحد می رسید الان به 3000 واحد می­رسد. کارهای انجام­شده چندان پیچیده نبود؛ قدم اول آبگیری تالاب­ هایی مانند هورالعظیم و شادمان بود که آبگیری شدند و در کنار آن کانون ­های فوق­بحرانی بسیاری در اطراف اهواز بودند یا آبگیری شده و مالچ­پاشی شده یا بوته­کاری شدند. به­ واسطه این اقدامات و حسب الزاماتی که ما برای دولت قرار دادیم،  قرار شد تا سال 1400 تمامی کانون­ های گرد و غبار خوزستان توسط دولت کنترل شود و امیدواریم به واسطه توضیحاتی که داده­شد و بر اساس آمارهای هواشناسی مشکل گرد و غبار خوزستان که طی این سه سال روند کاهشی داشته ­است بتوانیم تا سال 1400 مشکل را تاحد زیادی حل کنیم. این اقدامات انجام­ شده به این معنا نیست که گرد و غبار دیگر اتفاق نمی­افتد، قطعاً اتفاق می افتد و امیدواریم  به­ واسطه این اقدامات شدت و میزان گرد و غبار به شکل چشمگیری کاهش پیدا کند.

بحث بعد که آب و فاضلاب و برق و لایروبی در خوزستان که شاید یکی از مهم­ترین دغدغه ­های مردم بوده­است. ما جهت تامین آب سالم و مناسب برای مردم اهواز، کارون، باوی و حمیدیه طرح انتقال آب غدیر را پیگیری کردیم، یعنی آب را از سرشاخه­ های دز و کرخه بیاوریم. در حال حاضر کیفیت آب کارون به قدری کاهش­ یافته­است که ما هرچقدر آن را تسویه کنیم کیفیت آب از یک حدی بالاتر نخواهد رفت، به همین دلیل ما انتقال آب غدیر را پیگیری کردیم بدین­صورت که آب از سرشاخه­ های دز و کرخه بیاید و در حال حاضر 65 درصد آب مورد
نیاز اهواز، کارون، باوی و حمیدیه از سرچشمه­های دز و کرخه تامین می­شود و امیدواریم این طرح تا سال آینده تکمیل شود. با تکمیل آن آب از سرشاخه های دز و کرخه برای اهواز تامین می شود و مشکل قدیمی اهواز حل خواهد شد و موضوع بعد فاضلاب است که دو اقدام انجام دادیم. یکی تصفیه­خانه شرق اهواز که افتتاح شد که در حال  اتصال کلکتورها هستیم. تصفیه خانه فاضلاب غرب اهواز هم به مناقصه گذاشته­ شد و پیمانکار آن هم مشخص شد و این دو تصفیه خانه که انشالله به مدار بیایند فاضلاب را جمع آوری و تصفیه می­ کنند و بعد برای مصارف کشاورزی مورد استفاده قرار خواهد گرفت و از ورود فاضلاب به کارون هم جلوگیری خواهدشد. امیدواریم به­واسطه این دو اقدام مشکل اساسی اهواز کارون باویه و حمیدیه تا سال­های آینده حل شود.

بحث بعدی ناپایداری شبکه برق در اهواز بوده است، چون اهواز دارای شبکه برق قدیمی است. در بهمن 1395 کل برق اهواز قطع شد و به­واسطه اقدامی که انجام شد بسیاری از قسمت­های آسیب­دیده ترمیم و جایگزین شدند و علاوه بر این سیستم هوشمندسازی شده و کار تعمیرات گرم که فنی و مهم است انجام گرفت و به ­واسطه این اقدامات، بحث پایداری برق در اهواز بیشتر بوده­است و ما کمترین میزان قطع برق را در کشور در اهواز، کارون باوی و حمیدیه داشتیم.

موضوع بعد لایروبی است که برای لایروبی کارون سفرهای  متعددی داشتیم و سه بار طرف­ های اروپایی را به اهواز آوردیم و الان طرح اولیه لایروبی مارون را به دولت ارائه دادیم و در سازمان برنامه و بودجه کشور  و در وزارت نیرو این طرح در حال پیگیری است و امیدواریم اگر این طرح به تصویب دولت برسد، بحث  قدیمی و مهم لایروبی کارون به انجام برسد.

  بحث بعد کمبود فضاهای بیمارستانی و درمانی بود که پیشتر و به صورت خلاصه گفتم که 11 طرح بزرگ بیمارستانی در اهواز، کارون، باوی و حمیدیه در حال پیگیری است که 4 طرح افتتاح شده و 7 طرح هم در سال­های بعد افتتاح خواهدشد.

اقدام بعدی که نیاز استان خوزستان بود بحث مشکلات معیشتی است و برای این­که بتوانیم کمکی برای بهبود وضعیت معیشتی مردم کرده­ باشیم در سال 1395 طرحی را در مجلس مصوب کردیم و در این قانون قرار شد  25 درصد افزایش حقوق برای استان­های درگیر جنگ و خوزستان اتفاق بیفتد و در سال  1395 این قانون تصویب شد و از آن­جایی که من افتخار داشتم ارائه دهنده و پیشنهاد­ دهنده اولیه این طرح باشم، ما برای دو سال بعد این طرح را پیگیری کردیم و توانستیم از سال 1397 این موضوع را اجرایی کنیم و به ­واسطه این پیگیری برای شاغلان در اداره ­های استان خوزستان یک افزایش حقوق 500 تا 600 هزار تومان برای همه مشاغل اتفاق افتاد که این موضوع هم به معیشت مردم کمک می­کند و سالانه هزاران میلیارد تومان به سفره مردم خوزستان اضافه می­کند و هم این­که حدودی از بحث­هایی مانند مهاجرت جلوگیری می­کند، اما ما هنوز نتوانستیم برای بازنشستگان این کار را عملیاتی کنیم اما در حال پیگیری هستیم و اگر بتوانیم یک استفساریه را در مجلس که در نوبت قرار دارد به تصویب برسانیم این افزایش حقوق برای بازنشستگان استان هم انجام خواهد شد.

موضوع بعد بحث اشتغال برای جوانان استان خوزستان است و قانونی را در سال 1395 در برنامه توسعه ششم مصوب کردیم و در این قانون دولت را ملزم کردیم که در اشتغال و برون­سپاری در حوزه وزارت نفت و نیرو اولویت با بومی­ ها باشد. علاوه بر این طرح اکتشاف 28 میدان جدید نفتی را توسط وزارت نفت پیگیری کردیم که قراردادهای آن منعقد شده­ است و پیمانکاران موضوع هم معلوم شدند و بیشتر این میادین هم در خوزستان است و طبق قولی که وزیر نفت دادند، انجام این پروژه ها می­ تواند اشتغال زیادی در استان خوزستان ایجاد کند و تا حدی مشکلات  اشتغال را حل کند و در کنار این موضوع هم پروژه­
های مختلفی که به هر حال در حال پیگیری بوده­است که حجم اعتبارات زیادی را هم به استان خوزستان تزریق کرده ­است و گردش مالی هم تا حدودی می­تواند به حل مشکلات معیشتی استان خوزستان و اشتغال کمک کند.

علاوه براین ما در حوزه جاده­ ها چند کار مهم را پیگیری کردیم و به طور مثال آزاد راه اهواز-ایذه و اصفهان را پیگیری کردیم که بر آن اعتبار گذاشته شده و مطالعات آن در حال انجام است و علاوه بر این  برای دو بانده کردن قسمتهایی از جاده اهواز - شیراز که دوبانده  نبود، پیگیری شد و اعتبار گذاشته شد و دوبانده کردن جاده اهواز به مسجدسلیمان و اهواز به خرمشهر در دست پیگیری است. همچنین  خط راه آهن اهواز -اصفهان را  پیگیری کردیم که امیدواریم فاز مطالعاتی آن انجام شود که موضوع استراتژیک برای خوزستان است و امیدواریم بتوانیم عملیاتی کنیم. علاوه بر این  بحث شهر جدید فرودگاهی اهواز را پیگیری کردیم که مصوب شد و فاز مطالعاتی آن در حال انجام است و محل آن در جاده اهواز - ماهشهر است که این شهر جدید فرودگاهی هم تا حدود زیادی می­ تواند به آینده استان­ های هم­جوار کمک کند و در کنار آن ناوگان ریلی استان  پیگیری شد که در بسیاری از موارد فرسوده بودند و این فرسودگی در بسیاری از نقاط ترمیم شدند و بحث نوسازی واگن­ های مسافری هم تا حدود زیادی انجام شده و کیفیت واگن­ های مسافری زیاد شده است.

در بحث کنترل فلرهای گازی که یک موضوع مهم در مورد آلودگی محیط ­زیست در خوزستان بوده­ است با سرمایه­ گذاری وزارت نفت در حال پیگیری است و احتمالا به نتیجه خواهد رسید.

 بر حسب تاییدات مردم اهم مشکلات این موارد است که برخی از این­ها به نتیجه رسیدند و انشالله به نتیجه خواهند رسید. بحث خدمات شهری را برای شهر اهواز پیگیری کردیم. همچنین بانک­های خصوصی را پیگیری کردیم که کارهای بزرگی را انجام دادند برای مثال ساخت شهربازی، پارک آبی یا هتل یا مراکز خرید که بیایند و در اهواز هم اجرا کنند که یک­سری تفاهم­نامه  امضا کردیم که کارهایی که در شهرهای دیگر انجام دادند به اهواز بیایند و انجام دهند.  امیدواریم با این روند تا حدودی مشکلات خدمات  شهری و افرادی که نیازمند اوقات فراغت شهروندان است را تهیه کنیم و مشکلات حوزه فراغت تا حدود زیادی حل شود.

آیا طرح­هایی برای انتقال آب از کرخه و  کارون وجود دارد؟
لازم است بگویم در چند سال اخیر در حوزه آبریز خوزستان هیچ طرح انتقال آبی نه اجرا شده و نه مطالعه شده و نه کلنگ ­زنی شده­است و در برخی موارد خبرهایی که در فضای مجازی گفته می­شود واقعیت ندارد و این مراقبت انجام شده­است که طرح­های انتقال آب انجام نشود و باز من تکرار می­کنم درچند سال اخیر  هیچ طرح انتقال آبی در حوزه آبریز خوزستان نه اجرا شده و نه مطالعه شده و نه کلنگ­ زنی شده و اعتباراتی که مربوط به این بحث است تا حد زیادی حذف شده است. امیدواریم با صیانتی که انجام می­شود و با حسب دغدغه مردم استان خوزستان بتوانیم حق­ابه مردم را تامین کنیم. به نظرم بحث انتقال آب در هیچ نقطه کشور مشکل را حل نخواهد کرد بلکه باعث  از بین رفتن حیات در مبدا و ایجاد عوارض در مقصد خواهد شد. بیشترین مصرف آب ما در کشور در حوزه کشاورزی با 92 درصد است و  تنها 6 درصد در حوزه مصارف شهری و صنعتی است و اگر بخواهیم واقع‌بین باشیم به­ جای آنکه بحث انتقال آب را پیگیری کنیم که متاسفانه اغلب هم مبنای سیاسی دارد، باید در الگوهای مصرف به ­ویژه درکشاورزی تغییر رویه دهیم و آبی که هست را جا­به ­جا نکنیم.
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی


اهواز
اتفاقا خیلی هم خوبه از اون طرف فلرها از این طرف گرد وخاک از همه طرف گرانی
شب می خوابیم صبح بلند نمی شویم و میمریم چه خوووب
مشخص است که دولت به فکر مردم خوزستان هست
احمدی
مسایل اخلاقی تان چه میشود
اکسیداسیون کاتالیزوری، روشی در حال تکامل جهت گوگرد زدایی
ساسان طالب نژاد/دکتری مهندسی شیمی و کارشناس توسعه کسب و کار در حوزه پتروشیمی و‌پالایش
پتروشیمی صنعت بی سردار!
عبدالرسول دشتی