۰
plusresetminus
تاریخ انتشاريکشنبه ۱۷ آذر ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۰
کد مطلب : ۱۱۸۹۱۱

کشف ذخایر عظیم گاز در سواحل موریتانی

شرکت نفت و گاز "کاسموس" آمریکا اعلام کرد که موفق شده یک میدان گاز طبیعی 50 تریلیون متر مکعبی قابل استحصال را در کشور آفریقایی موریتانی کشف کند.
کشف ذخایر عظیم گاز در سواحل موریتانی
   به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی " نفت ما " ،  خبرگزاری رویترز امروز (یکشنبه) از "نواکشوت" گزارش داد که "اندرو اینگیلیس" مدیر اجرایی شرکت کاسموس این میدان گاز طبیعی را بزرگترین ذخیره گازی هیدروکربنی زیر دریایی در دنیا معرفی کرد و گفت که میدان گازی "اُکرا-1" مستقر در آب های سرزمینی موریتانی به قدری غنی است که به تدریج می رود همراه با میادین گازی کشور همسایه سنگال به گسترده ترین میدان گازی جهان تبدیل شود.

وی در گفت و گو با رویترز گفت که شرکتش با آغاز بهره برداری از این میدان گازی، قصد دارد تا پایان امسال (کمتر از یک ماه) بخش هایی از سهام خود را در بازارهای انرژی جهان به فروش برساند تا از این طریق عادیات آن به مردم موریتانی و سنگال باز گردد.

اینگیلیس در این خصوص افزود: به همین منظور به مشتریان خود یک ماه فرصت داده ایم تا با بررسی ابعاد اقتصادی این میدان گازی در اوایل سال میلادی پیش رو (2020 که از 11 دی ماه آغاز می شود) زمینه را برای مشارکت در بهره برداری از این بزرگترین میدان گازی زیر دریایی جهان فراهم آورند.



وی حجم گاز میدان "اُکرا-1" را برابر 8،9 میلیارد بشکه نفت ارزیابی کرد و گفت که بعد از آنکه شرکت ایتالیایی "اینی" موفق شد میدان گازی "ظهر" در آب های مصر را کشف کند، این میدان گازی بزرگترین ذخیره هیدرو کربنی جهان خواهد بود که تولیداتش به زودی وارد بازار انرژی جهان خواهد شد.

مدیر اجرایی کاسموس اضافه کرد که اهمیت این میدان گازی در بازار انرژی جهان به قدری است که تا کنون سرمایه گذاران زیادی را از بخش انرژی از جمله شرکت انگلیسی "بریتیش پترولیوم" و "وودساید" استرالیا را جلب کرده تا به تدریج بتواند سهم خود را در بازارهای جهانی ایفا کند.

به گزارش هفته گذشته خبرگزاری "بلومبرگ" آمریکا، در ژانویه 2015 (دی 1395) بود که شرکت آمریکائی کاسموس انرژی اعلام کرد، به وسیله چاه اکتشافی اش موسوم به "گوئمبو-1-Guembeul-۱" در سواحل سنگال و موریتانی، بزرگترین میدان گازی در غرب آفریقا را کشف کرده است.

این شرکت همچنین اعلام کرده بود که با تجهیزات کاملی که در اختیار دارد، با ایجاد حفاری در عمق بیش از ۵۰۰۰ متر می تواند در دو مخزن با کیفیت عالی گاز خالص را استخراج کند که به نظر می رسد یک واحد عظیم توده گاز در جهان باشد.

در ۱۶ مارس همان سال (27 اسفند 1395) بود که پس از حفاری های بیشتری که شرکت کاسموس در این منطقه انجام داد، چهارمین اکتشاف گاز دریائی قابل توجه خود را اعلام عمومی کرد.

"توماس گلمبسکی" نایب رئیس بخش ارتباطات شرکت کاسموس انرژی چندی پیش در این باره به خبرگزاری رویترز گفته بود: طبق ارزیابی که از چاه دریائی موریتانی به نام "اهمییم-2 - Ahmeyim-۲" داشته، مقدار قابل توجهی گاز کشف شد و موفقیت های قبلی این شرکت در این رابطه ثابت می کند که در این منطقه منابع کافی در زمینه توسعه گاز طبیعی در مقیاس جهانی وجود دارد.

با این حال شرکت کاسموس اولین شرکتی نیست که در منطقه اقدام به حفاری و اکتشاف نفت و گاز کرده است، زیرا دو سال قبل نیز شرکت انگلیسی "کَرِن انرژی" در رابطه با استخراج نفت سنگال خبرهای خوبی را منتشر کرده بود .

بدون شک میدان های نفت و گاز در این منطقه استعداد زیادی دارد و حتی با وجود پائین آمدن بهای نفت این احتمال وجود دارد که بعد از این نتایج امیدوار کننده شرکت های بین المللی بیشتری به سمت آبهای غرب آفریقا سرازیر شوند.

این مسئله نه فقط برای موریتانی و سنگال بلکه شاید برای کل منطقه غرب آفریقا تغییر رویه عمده ای باشد.

منبع: ایرنا 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی


اکسیداسیون کاتالیزوری، روشی در حال تکامل جهت گوگرد زدایی
ساسان طالب نژاد/دکتری مهندسی شیمی و کارشناس توسعه کسب و کار در حوزه پتروشیمی و‌پالایش
پتروشیمی صنعت بی سردار!
عبدالرسول دشتی