۰
plusresetminus
تاریخ انتشاريکشنبه ۱۷ آذر ۱۳۹۸ - ۰۸:۰۰
کد مطلب : ۱۱۸۹۰۱

اذعان زنگنه به پیشرفت 69 درصدی پالایشگاه ستاره خلیج فارس در سال 92

 کارشناسان معتقدند یکی از دلایل عقب‌ماندگی صنعت نفت کشور، تفکرات بیژن زنگنه وزیر فعلی نفت و تیم همراهش در طول دوران تصدی‌گری بر وزارت نفت بوده است.
بیژن زنگنه
بیژن زنگنه
   به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی " نفت ما " ،  برخلاف ادعای وزارت نفت، بیژن زنگنه در تاریخ 27/8/1392 نامه‌ای به اسحاق جهانگیری نوشته و در این نامه به صراحت پیشرفت پالایشگاه ستاره خلیج فارس را 69 درصد اعلام کرده است.

 کارشناسان معتقدند یکی از دلایل عقب‌ماندگی صنعت نفت کشور، تفکرات بیژن زنگنه وزیر فعلی نفت و تیم همراهش در طول دوران تصدی‌گری بر وزارت نفت بوده است. در واقع اصرار بیژن زنگنه بر خام‌فروشی نفت و مخالفت او با ساخت و توسعه صنایع پالایشی باعث شده که ایران به عنوان بزرگترین دارنده منابع نفت و گاز دنیا نتواند از این منبع خدادادی استفاده کند و اکنون با اعمال تحریم‌های نفتی و افت شدید صادرات نفت خام، کشور با تهدید کسری بودجه مواجه شود.

بررسی کارنامه بیژن زنگنه نشان میدهد که در دوران وی حتی یک پروژه‌ پالایشی نیز کلید نخورده است و تنها دستاورد او در این حوزه تکمیل پالایشگاه ستاره خلیج فارس با تاخیر 2 ساله بوده است که این اقدامات نیز تحت تاثیر فشارهای رسانه‌ای صورت پذیرفت. هر چند طبق گفته کارشناسان زنگنه بعد از روی کار امدن دولت یازدهم علنا مخالفت خود با ساخت پالایشگاه ستاره خلیج فارس را اعلام کرده است اما اخیرا روابط عمومی وزارت نفت و برخی رسانه‌های وابسته به این وزارتخانه ادعا کرده‌اند که پالایشگاه ستاره خلیج فارس دستاورد وزیری بوده که بارها گفته پالایشگاه‌سازی را امر مقدسی نمی‌داند.

در این راستا روابط عمومی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی در بخشی از جوابیه خود گفته است: «اگر به تصویرهای موجود درgoogle earth  در همان دوره زمانی رجوع کنید می‌بینید که به غیر از یک حوضچه آبگیر و چند متر خط لوله ای که همان نیز سرمایه کل طرح را بلعید، هیچ اثری از پالایشگاه وجود نداشته است». این ادعا در حالی است که اسناد موجود حاکی از این است که بیژن زنگنه در تاریخ 27/8/1392 نامه‌ای به اسحاق جهانگیری نوشته و در این نامه به صراحت اذعان میکند، پیشرفت پالایشگاه ستاره خلیج فارس 69 درصد بوده است. ضمن اینکه براساس گزارش کارفرما و پیمانکار این پروژه، پالایشگاه ستاره خلیج فارس تا سال 92، 75 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

نامه بیژن زنگنه به اسحاق جهانگیری در ادامه الصاق شده است:


 

منبع: فارس 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی


اکسیداسیون کاتالیزوری، روشی در حال تکامل جهت گوگرد زدایی
ساسان طالب نژاد/دکتری مهندسی شیمی و کارشناس توسعه کسب و کار در حوزه پتروشیمی و‌پالایش
پتروشیمی صنعت بی سردار!
عبدالرسول دشتی