۰
۱
plusresetminus
تاریخ انتشارشنبه ۲۹ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۴:۱۰
کد مطلب : ۱۱۶۰۰

زیباکلام: به روحانی فشار زیادی می‌آورند با اوباما دیدار نکند

به گزارش نفت ما،رابطه‌ ایران و آمریکا بعد از پیروزی انقلاب اسلامی بطور کامل قطع شد و پس از آن عادی‌سازی روابط همواره در دو کشور موافق و مخالفانی داشته است و هرگاه روزنه‌ای برای برقراری رابطه ایجاد شده گروهی آن را با اما و اگر همراه کرده‌اند. 

 روی کار آمدن حسن روحانی نویدی دوباره برای گسترش روابط بین‌الملل کشور بود و دیگر کشورها که این را فرصتی در برابر خود دیدند سعی کردند روابطی متفاوت از گذشته با ایران داشته باشند. 

سفر روحانی به نیویورک و شرکت در اجلاس سالانه مجمع عمومی در سال گذشته از این جهت ویژه تلقی شد که برای نخستین بار دیدار در سطح وزرای خارجه میان ایران و آمریکا و پس از آن مکالمه‌ای تلفنی میان دو رئیس‌جمهور برقرار شد. بعد از یک سال سفر دوباره روحانی به آمریکا و شرکت در اجلاس مجمع عمومی گمانه‌ها در رابطه با دیدار میان دو رئیس‌جمهور را تقویت کرده است. 
 
گزیده گفتگوی صادق زیباکلام را می‌خوانیم:  نخستین گامی که چه آقای روحانی و چه هر شخص دیگری که می‌خواهد گشایشی در این راه ایجاد کند، باید انجام دهد طرح این سوال است که اساسا علت ادامه قطع رابطه دو کشور برای چیست؟! معتقدم تا این مساله حل نشود گشایشی صورت نمی‌گیرد. دلیل عدم‌موافقت با عادی‌سازی رابطه با آمریکا این است که برخی دشمنی‌های آمریکا ادامه دارد. اگر این دشمنی‌ها برطرف شود و آمریکا برای حسن‌نیت پول‌های بلوکه شده ایران را آزاد کند و تحریم‌های ظالمانه را بردارد آن وقت می‌توان در یک شرایط برابر نشست و برای عادی‌سازی روابط دو کشور صحبت کرد. احتمال دیدار اوباما-روحانی بسیار ضعیف است چرا که فشار زیادی به آقای روحانی وارد است تا دیداری با اوباما نداشته باشد هرچند بر اساس برنامه‌ای هم که ارائه شده و سخنگوی دولت آن را روز چهارشنبه اعلام کرد چنین دیداری پیش‌بینی نشده است. سال گذشته هم که ایشان مکالمه تلفنی با رئیس‌جمهور آمریکا داشتند اگر به یاد بیاوریم موضوع کاملا اتفاقی بوده است. دشمنی با ایران هیچ منفعتی برای آمریکا ندارد. امروز ایران به عنوان یک کشور قوی در منطقه و حتی جهان شناخته می‌شود و اگر واقعا آمریکایی‌ها به دنبال مبارزه با تروریسم هستند نمی‌توانند بدون حضور ایران مبارزه واقعی با تروریسم داشته باشند چراکه ایران معتقد است ائتلافی که امروز آمریکا با متحدانش بر علیه تروریسم در عراق تشکیل داده‌اند به نوعی حضور خود را برای بهره‌برداری از منطقه به دنبال دارد و معنی واقعی مبارزه با تروریسم به خود نمی‌گیرد. ایران خود قربانی تروریسم است و نشان داده اگر در منطقه از روی حسن‌نیت کشورها در این مسیر قدم بردارند قطعا ایران در این راه پیشگام خواهد بود.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی


برعکس فامیلش کلام هایش همیشه زشت وکریح بوده
اکسیداسیون کاتالیزوری، روشی در حال تکامل جهت گوگرد زدایی
ساسان طالب نژاد/دکتری مهندسی شیمی و کارشناس توسعه کسب و کار در حوزه پتروشیمی و‌پالایش
پتروشیمی صنعت بی سردار!
عبدالرسول دشتی