۰
plusresetminus
تاریخ انتشارپنجشنبه ۶ تير ۱۳۹۸ - ۰۸:۲۳
کد مطلب : ۱۱۵۷۱۰

جزئیات جدید از شکار پهپاد آمریکایی

سرگرد خدابخش گفت: انهدام این پهپاد درحالی مورد اصابت قرار گرفت که در ارتفاع بیش از 50 هزار پایی پرواز می کرد و هواپیماهای کمی در این رنج قابلیت پرواز دارند.
MQ-۴C
MQ-۴C
 به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی " نفت ما " ، جزئیات جدیدی از شکار پهپاد آمریکایی MQ-۴C توسط سپاه منتشر شد.

 سرگرد محمدعلی خدابخش کارشناس عملیات پدافند هوایی سپاه به بیان برخی جزئیات جدید از شکار پهپاد آمریکایی MQ-4C در آسمان ایران پرداخت.

وی اظهار داشت: در ساعت 4 دقیقه بامداد روز پنجشنبه یک فروند پهپاد MQ4-C از پایگاه الظفره امارات برخاسته و وارد مسیر پروازی خود می‌شود.

وی افزود: ماموریت این پرنده شناسایی و جاسوسی با استفاده از سنسورهای خود است. در بحث نظامی، اشراف اطلاعاتی حرف اول را می‌زند و این اشراف باید به گونه ای باشد که تمام پرنده های نظامی و شناورهای نظامی در منطقه را تحت اشراف خود داشته باشیم و این پرنده نیز از زمان پرواز خود از مبدا تحت نظر بود.

سرگرد خدابخش ادامه داد: این پرنده در مسیر بازگشت در ساعت 4 بامداد حریم هوایی را نقض می کند که در ارتفاع بالای 50 هزار پا بوده است. هواپیمای همراه او نیز که P-8 بود در ارتفاع 30 هزار پایی پرواز می کرد و در فاصله کمتری هم پهپاد MQ-9 پرواز می کرد.

وی با تاکید بر اینکه این سه پرنده را زیر نظر داشتیم تا دیتاهای رد و بدل شده آنها را تحت نظر داشته باشیم، افزود:  P-8 وظیفه گشت دریایی دارد، اما زمانی که پروژه ترایتون رقم خورد، یک ورژنی از پروژه‌ها به نام «بمز» اتفاق افتاد تا هواپیمای MQ-4C را با هواپیمای P-8 مرتبط کند.

این کارشناس عملیات پدافند هوایی با بیان اینکه این هواپیما 30 نفر به بالا سرنشین دارد که در آن لحظه 38 نفر سرنشین در این هواپیما بوده اند، گفت: در برخی رسانه‌ها گفته شد که این هواپیما 9 نفر سرنشین داشته، اما شخص رئیس جمهور آمریکا اعلام کرد که این هواپیما 38 نفر سرنشین داشته و از سرنگون نکردن آن تقدیر کرد.

سرگرد خدابخش تاکید کرد: شلیک ما شکست پروژه ترایتون و یا لبه تکنولوژی آمریکا نبود، ما با شلیک مان مشتی بر دهان تکنولوژی روز دنیا زدیم. آمریکا از برتری هوایی صحبت می کند، درحالی که ما در حال خویشتن داری در برابر آمریکا هستیم و اگر خویشتن دار نباشیم قطعا اینگونه نخواهد بود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: انهدام این پهپاد درحالی مورد اصابت قرار گرفت که در ارتفاع بیش از 50 هزار پایی پرواز می کرد و هواپیماهای کمی در این رنج قابلیت پرواز دارند.

خدابخش افزود: این هواپیماها نظیر یو2 و همین ترایتون هیچگاه مورد اصابت قرار نگرفتند و تنها یکی بار یو2 بر اثر استباه خلبان دچار سانحه شد.

این کارشناس نظامی پدافند هوایی تصریح کرد: وقتی ما این پرنده را در ارتفاع بیش از 50 پا می زنیم، درواقع جمهوری اسلامی ایران دارد این پیام را به دنیا مخابره می کند که آنها دیگر برتری هوایی ندارند که هر کاری خواستند بکنند و ما ساکت بمانیم. ما در دفاع از مرزهای خود شوخی نداریم و مرزهای ما خط قرمز ما هستند.

خدابخش افزود: نیروهای مساح ما در منطقه جنوب خویشتنداری می کنند و آمریکایی ها هم البته تاکنون نقض حریم نکردند و می دانند که اگر دست به این کار بزنند با آنها قاطعانه برخورد خواهد شد.

وی دربخش دیگری از سخنان خود، درخصوص نوع هواپیمای منهدم شده، تصریح کرد: این پرنده از نوع MQ-4C بود که بالاترین مرتبه علمی را در میان هم نوعان خود دارد و تنها دو نمونه از آن عملیاتی شده و ما آن را در الظفره رصد کردیم.

خدابخش درخصوص اینکه گفته می‌شود آمریکایی ها برای تست و شناسایی پدافند هوایی ایران این پهپاد را فرستاده بودند، گفت: ما در مورد رژیم تروریستی آمریکا صحبت می کنیم که اگر یک درصد احتمال بدهند برای نیروها یا تجهیزاتش چالشی بوجود می‌آید، عملیات را لغو می کند. ترامپ هم همین کار را کرد.

وی اضافه کرد: پیام دیگر این شلیک این بود که ایران به امریکایی ها نشان داد اگر F-35 و یا F-22 آنها هم سمت ایران بیاید، همین برخورد با آنها خواهد شد.

این کارشناس پدافند هوایی افزود:  سامانه های پدافندی در دینا یک ضریب خطا دارند که مثلا با دو یا سه موشک هدف را بزنند و این در سامانه هایی مثل پاترویت هم وجود دارد ولی ما با سامانه سوم خرداد نشان دادیم که برای زدن پهپاد آمریکایی نیاز به دو یا سه موشک نبود.

وی ادامه داد: آمریکا گمان می‌کردند با خاموش کردن سیستم های شناسایی پهپاد، استفاده از مواد جاذب تشعشع و ساختار کاهنده سطح راداری می‌تواند از چشم پاسداران دور بماند. بدنه این پهپاد از نوع لانه زنبوری است که از دو جداره مستحکم تشکیل شده است، این بدنه در فرکانس های مختلف پنهانکاری دارد.

این کارشناس عملیات پدافند هوایی با اشاره به ویژگی‌های سامانه سوم خرداد، عنوان کرد: ایده ساخت سامانه سوم خرداد در سال 84 رقم خورد و توسط خود کارشناسان و جوانان نیروی هوافضای سپاه ساخته شد و این سامانه می تواند به سمت اهدافی تا ارتفاع 90 هزار پا و در برد 100 کیلومتری شلیک کند.

سرگرد خدابخش با اشاره به لزوم جوانگرایی در سطح کشور بعنوان عامل پیشرفت،گفت: اگر جوانگرایی در دولت و بخش های دیگر اتفاق بیفتد، رشد تکنولوژی اتفاق خواهد افتاد.

وی در پایان با اشاره به لفاظی‌های ترامپ در خصوص لغو حمله به ایران به دلیل به خطر افتادن جان 150 نفر، عنوان کرد: سردا حاجی زاده در جلسه‌ای گفت "آماده باشید اگر آمریکایی‌ها خطایی بکنند به لحظه آنها را نابود کنیم." ناو آمریکایی که 6 هزار نیرو روی آن است اگر نابود شود، قطعا متضرر خواهند شد.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی


اکسیداسیون کاتالیزوری، روشی در حال تکامل جهت گوگرد زدایی
ساسان طالب نژاد/دکتری مهندسی شیمی و کارشناس توسعه کسب و کار در حوزه پتروشیمی و‌پالایش
پتروشیمی صنعت بی سردار!
عبدالرسول دشتی