۰
۱
plusresetminus
تاریخ انتشارپنجشنبه ۲۷ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۲:۲۹
کد مطلب : ۱۱۵۴۶
آیا تشکیل وزارت انرژی در ایران کارشناسی است؟

رویای ناتمام ادغام نفت و نیرو

پس از سه سال، بار دیگر موضوع ادغام دو وزارتخانه نفت و نیرو و تشکیل وزارت انرژی مورد توجه رسانه ها قرار گرفت؛ موضوعی که بعید به نظر می رسد این بار هم به سرانجام برسد چرا که علاوه بر حامیانی که این طرح دارد، مخالفتهای جدی هم با آن وجود دارد.
 رویای ناتمام ادغام نفت و نیرو
به گزارش نفت ما، اولین کابینه پس از انقلاب در دولت موقت با ۱۹ وزیر شکل گرفت ولی این عدد در هر دوره کم و زیاد شده و صندلی های وزارت در ده دولتی که پس از دولت موقت شکل گرفته، عدد ثابتی نداشته و بین ۱۸ تا ۲۳ وزارتخانه در دولتهای مختلف وجود داشته است. اولین تغییر در صندلی های کابینه، در دولت اول با ریاست جمهوری ابوالحسن بنی صدر و نخست وزیری شهید محمد علی رجایی شکل گرفت و وزارت جهانگردی حذف و در وزارتخانه ارشاد ادغام شد. پس از آن سالهای ۶۱-۶۲ ، بر اساس تصمیم مجلس اول، دو وزارتخانه اطلاعات و معادن به مجموعه وزارتخانه ها اضافه شد. پس از آن دو نهاد انقلابی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و جهاد سازندگی نیز به وزارت تبدیل شدند. اما پس از جنگ ، وزارت سپاه در وزارت دفاع ادغام شد و وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح را تشکیل داد. وزارت در سال 1390 طرح ادغام دو وزارت نفت و نیرو و تشکیل وزارت انرژی مطرح شد که به نتیجه نرسید؛ گویی این طرح تنها با هدف برکناری مسعود میرکاظمی از وزارت نفت با هدف ادغام صورت گرفته بود تا پس از منتفی شدن ادغام، رستم قاسمی جایگزین میرکاظمی شود که با نزدیکان احمدی نژاد در دولت دچار مشکل شده بود جهاد هم نزدیک به یک دهه بعد به سرنوشت وزارت سپاه دچار و در دولت اول سیدمحمد خاتمی در وزارت کشاورزی ادغام و وزارت جهاد کشاورزی تشکیل شد. به نقل از نکونیوز،کاهش تعداد وزارتخانه ها نیز در زمان اجرای برنامه سوم و زمانی که بحث کوچک سازی دولت و توسعه بخش خصوصی به میان آمد به صورت جدی در میان برنامه ریزان مطرح شد. در سال ۱۳۷۹‌وزارت صنایع و معادن از ادغام دو وزارت صنایع ( که خود چند سال قبل از آن ، وزارت صنایع سنگین را در خود ادغام کرده بود) و معادن و فلزات تشکیل شد. در سال بعد از آن اما دو وزارت تعاون و رفاه تشکیل شدند تا شاهد کم شدن صندلی های وزارت در دوران اصلاحات نباشیم. مجلس هشتم به عنوان تصویب کننده برنامه پنجم فاز جدیدی از تغییرات دولتها را کلید زد و با بندی الحاقی به ماده ۵۵ لایحه برنامه پنجم، دولت را مکلف به ادغام یک یا چند وزارتخانه با حفظ اختیارات قانونی ‏کرده، به گونه‎ای که تا پایان برنامه پنجم تعداد وزارتخانه‎ها از ۲۱ وزارتخانه به ۱۷ وزارتخانه کاهش یابد. به همین دلیل در دولت قبل شاهد ادغام چند وزارتخانه بودیم. ادغام وزارت بازرگانی با وزارت صنایع و معادن، ادغام وزارت تعاون با وزارت رفاه، ادغام وزارت راه با مسکن و شهرسازی. البته در آن دوره وزارت ورزش و جوانان هم به عنوان وزارتخانه ای جدید تشکیل شد. در سال 1390 طرح ادغام دو وزارت نفت و نیرو و تشکیل وزارت انرژی مطرح شد که به نتیجه نرسید؛ گویی این طرح تنها با هدف برکناری مسعود میرکاظمی از وزارت نفت با هدف ادغام صورت گرفته بود تا پس از منتفی شدن ادغام، رستم قاسمی جایگزین میرکاظمی شود که با نزدیکان احمدی نژاد در دولت دچار مشکل شده بود.
به نظر می رسد زمزمه های کنونی در مورد ادغام دو وزارتخانه نفت و نیرو هم چندان موثر نباشد و این موضوع هم علیرغم برخی حمایتها به فراموشی سپرده شود. چرا که به نظر می رسد ادغام دو وزارتخانه ای که حجم عظیمی از فعالیتها بویژه در حوزه نفت را دارند در کشوری همچون ایران نمی تواند کارساز باشد. دلیل این امر، حجم گسترده فعالیتهای ایران در حوزه انرژی بویژه از نظر ذخایر نفت و گاز است که وضعیت ایران را با سایر کشورهایی که وزارت انرژی دارند متفاوت می سازد. از سوی دیگر حجم انبوهی از کارهای بر زمین مانده از زمان دولت قبل، فرصتی برای دولت کنونی ایجاد نمی کند که به مسایل کم اولویتی همچون ادغام دو وزارتخانه نفت و نیرو بپردازد و به همین دلیل بعید به نظر می رسد رویای ناتمام ادغام این دو وزارتخانه و تشکیل وزارت انرژی تعبیر شود.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی


ارش خان نورابادی
بنظر بنده این طرح عملی نیست تازه اگر هم عملیاتی بشه شک نداشته باشید که با مشکلات بسیاری روبرو خواهد بود و ضمن اینکه تداخل کاری و برنامه ای پیش خواهد اورد بازده کاری در هر دو وزارتخانه را نیز پایین میاورد..... برخی دوستان ما فکر میکنند چون وزارت نفت برای اجرای برخی از برنامه هایش باید یک سری مجوز خاص از وزارت نیرو بگیرد یا بلعکس این کار مفید خواهد بود اما بیاد داشته باشند که این تمام کار نیست.........
بخش خصوصی؛ عامل موثر در تحقق رشد تولید با مشارکت مردم
 سید حمیدرضا فاطمی حسینی/کارشناس حوزه نفت و گاز 
شاخص بروکفیلد و تحلیل ویسکوزیته دینامیکی سیالات
مهندس علیرضا آمار محمدی/مشاور و کارشناس ارشد روانکارهای خودرویی و صنعتی