۰
plusresetminus
تاریخ انتشارشنبه ۲۶ آبان ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۲
کد مطلب : ۱۰۴۷۹۵

عراق صادرات نفت از کرکوک را آغاز کرد

توقف صادرات کرکوک در اکتبر ۲۰۱۷، جریان حدود ۳۰۰ هزار بشکه نفت را از عراق به سمت ترکیه و بازارهای جهانی متوقف کرد و درآمد خالص این کشور را در سال گذشته ۸ میلیارد دلار کاهش داد .
به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی " نفت ما " ،عراق در پی فشار آمریکا و با توقف صادرات نفت میدان کرکوک از طریق ایران،‌صدور نفت این میدان از طریق خط لوله به جیهان ترکیه را آغاز کرد.   عراق در روز جمعه صادرات نفت کرکوک را آغاز کرد. صادرات این میدان نفتی سال گذشته به خاطر منازعات بین دولت مرکزی و منطقه نیمه مستقل کردستان متوقف شده بود.دولت جدید عراق قراردادی محتاطانه با اربیل بسته است . این اتفاق برای دولت آمریکا یک برد است چون هر دو طرف را مجبور کرده بود درگیری های خود را حل کنند و جریان نفت کرکوک را برقرار سازند تا به کمبود نفت ایران در منطقه پس از اعمال تحریم‌های واشنگتن بر تهران کمک کرده باشند . هیتر نورد، سخنگوی دولت آمریکا گفت که از سرگیری صادرات نفت کرکوک قدم مهم دیگری برای کاهش صادرات ایران است . صادرات نفت کرکوک با سطح متوسط 50 هزار تا 60 هزار بشکه در روز آغاز شد. تولید نفت کرکوک در سال گذشته 300 هزار بشکه در روز بود و هنوز مشخص نیست این تولید چقدر افزایش خواهد یافت . تا پیش از بازگشت تحریم های آمریکا علیه ایران نفت این منطقه از خاک ایران و به وسیله تانکر صادر می شد. نفت خام کرکوک به بندر مدیترانه ای جیهان ترکیه توسط خط لوله ای که از کردستان می گذرد، منتقل خواهد شد . یک سخنگوی وزارت نفت عراق تاکید کرد که صادرات آغاز شده است وی اضافه کرد قراردادی برای از سرگیری تولید 50 هزار تا 60 هزار بشکه در روز بسته شده است . وی گفت:« با آغاز تولید نفت در کرکوک به مقدار 50 هزار تا 100 هزار بشکه در روز به کل صادرات عراق اضافه خواهد شد ». این قرارداد نشان می دهد که عادل عبدالمهدی، نخست وزیر جدید عراق و ثامر الغضبان، وزیر نفت عراق علی‌رغم تنش های قبلی و یک رفراندم شکست خورده در سپتامبر 2017، آماده کار با اربیل هستند . توقف صادرات کرکوک در اکتبر 2017، جریان حدود 300 هزار بشکه نفت را از عراق به سمت ترکیه و بازارهای جهانی متوقف کرد و درآمد خالص این کشور را در سال گذشته 8 میلیارد دلار کاهش داد . بیشتر صادرات عراق از میادین جنوبی می آید ولی کرکوک یکی از بزرگترین و قدیمی ترین میادین نفتی خاورمیانه است که حدود 4 میلیارد بشکه نفت قابل برداشت دارد .
بغداد و اربیل باید در مورد حداکثر میزان جریان نفت و انتقال بودجه از دولت به اربیل توافق کنند. موضوعی که دو طرف سالها بر سر آن درگیر بودند .     منبع:تسنیم 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی


بخش خصوصی؛ عامل موثر در تحقق رشد تولید با مشارکت مردم
 سید حمیدرضا فاطمی حسینی/کارشناس حوزه نفت و گاز 
شاخص بروکفیلد و تحلیل ویسکوزیته دینامیکی سیالات
مهندس علیرضا آمار محمدی/مشاور و کارشناس ارشد روانکارهای خودرویی و صنعتی
دولت و مجلس غافل از احوال مردم
 عبدالرسول جوادی بالاجاده / فعال رسانه ای