۰
plusresetminus
تاریخ انتشارپنجشنبه ۹ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۳:۴۰
کد مطلب : ۱۰۳۰۳

میزان درآمد داعش ازقاچاق نفت در بازارسیاه

به گزارش نفت ما،داعش از سرقت و قاچاق نفت سوریه و عراق و فروش آن به بهایی اندک، روزانه در حدود 4 میلیون دلار درآمد دارد. به گفته یک مقام عراقی، گروه تروریستی داعش روزانه 100 تا 150 تانکر نفت خام عراق را سرقت و با قیمت پایین در بازار سیاه می فروشد.

"عدی الخدران" فرماندار شهر "خالص" عراق در استان دیاله به "سومریه نیوز"، گفت:گروه تروریستی داعش روزانه 100 تا 150 تانکر نفت خام از میدان های نفتی استان های "دیاله" و "صلاح الدین" سرقت کرده و نفت حامل هر تانکر را به صورت قاچاق به قیمت 3 تا 4 هزار دلار در بازار سیاه به فروش می رساند.

به گفته فرماندار خالص، داعش به 33 چاه نفت در میدان های نفتی "حمرین" و "عجیل" در استان صلاح الدین دسترسی دارد.

الخدران از دولت عراق خواست به اقدامات داعش در سرقت نفت عراق پایان دهد. دولت عراق پیش از نیز با فروش نفت این کشور در منطقه کردستان عراق هم مشکل داشت؛ مشکلی که هنوز حل و فصل نشده است.

داعش در سوریه نیز بر مناطقی تسلط یافته که منابع نفتی و گازی این کشور در آنجا واقع شده است.

داعش چندی پیش اعلام کرد کنترل تمام مناطق نفتی سوریه و ۶۰ درصد از صادرات نفت این کشور را در اختیار دارد و روزانه ۱۰۰ الی ۱۲۵ هزار بشکه نفت به فروش می‌رساند.گزارش هایی منتشر شده است که از فروش نفت خام سوریه به بهای اندک ۲۵ دلار در هر بشکه به تجار در منطقه کردستان عراق و ترکیه حکایت دارد.

روزنامه انگلیسی دیلی تلگراف در ماه ژوئن گزارش داد که تکفیری‌ها از فروش و قاچاق نفت موصل روزانه معادل یک میلیون دلار درآمد به دست می آورد.

میدان نفتی "العمر"، مهمترین میدان نفتی سوریه در دیرالزور و میدان گازی "کنکو" نیز در اختیار داعش است. داعش در این ماه برای به دست آوردن کنترل میدان گازی "الشاعر" در حمص سوریه بیش از 300 تن از محافظان، کارکنان و مهندسان این میدان گازی را به قتل رساند.البته چند روز بعد ارتش سوریه اعلام کرد این میدان گازی را بازپس گرفته است.

شورای امنیت سازمان ملل متحد چندی پیش با انتشار بیانه‌ای، نسبت به عواقب خرید نفت از تروریست‌ها در سوریه و عراق به کشورهای عضو سازمان ملل هشدار داد.

دولت عراق و سوریه از قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد در ممنوع کردن خرید نفت از گروه های تروریستی استقبال کردند و از جامعه بین الملل خواستند مجازات های بازدارنده ای علیه فروشندگان و خریداران نفت قاچاق اعمال کنند.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی


بخش خصوصی؛ عامل موثر در تحقق رشد تولید با مشارکت مردم
 سید حمیدرضا فاطمی حسینی/کارشناس حوزه نفت و گاز 
شاخص بروکفیلد و تحلیل ویسکوزیته دینامیکی سیالات
مهندس علیرضا آمار محمدی/مشاور و کارشناس ارشد روانکارهای خودرویی و صنعتی