۰
plusresetminus
تاریخ انتشارپنجشنبه ۲ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۰:۳۱
کد مطلب : ۱۰۱۹۸

آمریکا:از ورود داعش به عراق آگاهی داشتیم

به گزارش نفت ما،مقامات بلندپایه وزارت خارجه و وزارت دفاع آمریکا در خلال یک جلسه استماع در مجلس نمایندگان این کشور دولت عراق را به اهمال‌کاری در مقابله با نیروهای داعش متهم کردند.   مقامات بلندپایه وزارت خارجه و وزارت دفاع آمریکا در خلال یک جلسه استماع در مجلس نمایندگان این کشور دولت عراق را به اهمال‌کاری در مقابله با نیروهای داعش متهم کردند.

طبق گزارش فارن‌پالیسی مقامات بلندپایه آمریکایی روز چهارشنبه پس از ادعای اینکه دولت آمریکا از پیشروی نیرهای دولت اسلامی عراق و شامات یا داعش به سمت عراق آگاهی داشته است  انتقادهای مفصلی را روانه دولت عراق به خاطر عدم موفقیت در جلوگیری از پیشروی آنها کردند.

مطابق ادعای این مقامات، رهبران کشور عراق بارها به هشدارهای آمریکا درباره تهدیدهای داعش علیه این کشور که در اوائل ماه ژوئن مطرح شده بود بی‌توجهی کردند.

این ادعاها را «الیسا سالت‌کین»، از مقامات ارشد پنتاگون و «برت مک‌گورک» معاون دستیار وزیر خارجه آمریکا در امور عراق که به تازگی از سفر هفت هفته‌ای این کشور بازگشته، در خلال یک جلسه استماع مقابل کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا روز چهارشنبه مطرح کردند.  

مک‌گورک مدعی شد در روزهای قبل از اشغال شهر موصل وزارت خارجه آمریکا که از پیشروی داعش به سمت عراق آگاه شده بود پیامی فوری و اضطراری به وزیر دفاع وقت عراق و رئیس دفتر نوری مالکی، نخست وزیر این کشور ارسال و در آن از پیشروی‌های این گروه ابراز نگرانی کرد. مطابق این ادعا، در این پیام هشدارآمیز از بغداد خواسته شده بود شهر موصل را با به کارگیری نیروهای پیشمرگه کرد جهت حفاظت از آن تقویت کند اما دولت عراق این هشدار را جدی نگرفته است.

مک‌گورک همچنین مدعی شده عراق یک روز پیش از اشغال موصل با اطمینان اظهار کرده که هیج خطر جدی این شهر را تهدید نمی‌کند.

شبه‌نظامیان داعش در ادامه ویرانی‌هایی که در سوریه به بار آوردند اکنون عراق را آماج حملات خود قرار داده‌اند. آنها دهم ژوئن کنترل شهر موصل و پس از آن تکریت واقع در 140 کیلومتری شمال بغداد، پایتخت عراق، را به دست گرفتند. تکریت چندی بعد دوباره به کنترل ارتش درآمد.

طبق اعلام سازمان ملل حدود یک میلیون و 200 هزار نفر از مردم عراق در سال جاری میلادی آواره شده‌اند.

سازمان ملل همچنین می‌گوید در سال جاری تاکنون بیش از 5500 غیرنظامی در عراق کشته شد‌ه‌اند.

گزارش‌ها حاکی از آن است که گروه تروریستی داعش با سازمان‌های اطلاعاتی عربستان سعودی ارتباط دارد و به طور مستقیم از سوی رژیم اسرائیل حمایت می‌شود.

سازمان‌های حقوق بشری و گروه‌های بین‌المللی ضمن محکوم کردن جنایات داعش در عراق گفته‌اند اقدامات این گروه تکفیری با جنایات جنگی برابر است.

نوری المالکی، نخست وزیر عراق، عربستان و قطر را مسبب بحران امنیتی و گسترش تروریسم در کشور خود دانسته و آل سعود را به عنوان یکی از حامیان اصلی تروریسم در جهان مورد انتقاد قرار داده است.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی


اکسیداسیون کاتالیزوری، روشی در حال تکامل جهت گوگرد زدایی
ساسان طالب نژاد/دکتری مهندسی شیمی و کارشناس توسعه کسب و کار در حوزه پتروشیمی و‌پالایش
پتروشیمی صنعت بی سردار!
عبدالرسول دشتی