۰
plusresetminus
تاریخ انتشارچهارشنبه ۱ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۲:۰۱
کد مطلب : ۱۰۱۷۱

افخم: قسط آخر توافق ژنو پرداخت شد

به گزارش نفت ما،سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان از پرداخت قسط آخر توافق ژنو خبر داد.
 مرضیه افخم سخنگوی دستگاه دیپلماسی امروز چهارشنبه در نشست هفتگی با خبرنگاران در پاسخ به سؤالی از پرداخت هشتمین قسط مربوط به توافقنامه ژنو در چارچوب 4.2 میلیارد دلار از درآمدهای بلوکه شده نفتی ایران خبر داد و افزود: امیدواریم مراحل اداری آن نهایی شده باشد.

وی درباره پیگیری‌های انجام شده در خصوص ترور ابوالقاسم اسدی دیپلمات ایرانی در یمن و شناسایی عاملان ترور خاطرنشان کرد: پیگیری‌ها با مسئولان یمن برای شناسایی عوامل ترور شهید اسدی ادامه دارد. بخشی از اطلاعات و مستندات مسئولان یمن در این خصوص ارائه شد ولی هنوز اطلاعات قطعی و جمع‌بندی‌شده‌ای نیست.

به گفته وی باید شواهد و مستنداتی ارائه شود که بتوان در این باره قضاوت کرد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی افزود:‌این موضوع در دستورکار ارتباطات با یمن قرار دارد و امیدواریم دولت یمن به شناسایی، دستگیری و مجازات عوامل ترور شهید اسدی کماکان ادامه دهد و بتوانیم اطلاعات قابل استناد و دقیقی را داشته باشیم.

وی در خصوص آخرین وضعیت نوراحمد نیکبخت دیپلمات ربوده شده ایرانی در یمن نیز اظهار داشت: متأسفانه حدود 12 ماه است که از ربایش آقای نیکبخت می‌گذرد که در این مدت اقدامات سیاسی و تماس‌ها با مسئولان یمن ادامه داشته و کمیته ویژه‌ای نیز مسئول پیگیری این موضوع است.

افخم با اشاره به سفر حسین امیرعبدالهیان معاون عربی و افریقای وزارت خارجه به صنعا خاطرنشان کرد: در این سفر رایزنی‌هایی با بالاترین سطوح یمن انجام و اطلاعات بیشتری در این دیدارها به طرف ایرانی منتقل شد که بخشی از آن حاکی از سلامت ایشان بود.

سخنگوی وزارت خارجه بر مسئولیت دولت یمن در حفظ جان این دیپلمات ایرانی و بازگرداندن سالم آن به کشور تأکید کرد و افزود: این خواسته جدی سیاسی ایران از دولت یمن در اجرای مسئولیت آن است و پیگیری‌ها، فعالیت کمیته حقوقی و پیگیری از طریق مسئولان سیاسی یمن هنوز ادامه دارد.

سخنگوی وزارت خارجه درباره آخرین تحولات در مناسبات تهران و لندن و اینکه آیا با انتصاب وزیرخارجه جدید انگلستان شاهد تحولی در این باره خواهیم بود اظهار داشت: در فاصله دو هفته گذشته تحول جدیدی قابل ذکر نیست. ما در مسیر گام به گام بهبود روابط و مناسبات قرار داریم و قرار است در آینده کارداران غیرمقیم مستقر شوند و ارائه خدمات به ایرانیان روند قطعی و مشخص‌تری را به خود بگیرد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی همچنین از انتصاب حسین صادقی به عنوان سفیر جدید ایران برای تصدی سفارت جمهوری اسلامی در ریاض و به جای رسولی محلاتی خبر داد و افزود: آقای صادقی به عنوان سفیر جدید ایران تعیین شده و کارهای اداری و امور مربوطه در این زمینه طی و نهایی شده است.

مرضیه افخم همچنین در پاسخ به سؤالی اعلام کرد که نماینده جدیدی برای تصدی دفتر نمایندگی دائم ایران در سازمان ملل در نیویورک معرفی نشده و در حال حاضر حسین دهقانی سرپرستی این نمایندگی را عهده‌دار است و کارها را انجام می‌دهد تا ببینیم به چه تصمیمی خواهیم رسید.

وی در خصوص رایزنی‌ها با کشورهای مختلف در مورد بحران عراق خاطرنشان کرد: ما با کشورهای مختلف از جمله سوریه در این باره گفت‌وگو کردیم.

افخم ادامه داد: ما بحث مبارزه با تروریسم را به عنوان بحث محوری در منطقه دنبال می‌کنیم و بر لزوم حمایت کشورها از عراق در مبارزه با تروریسم تأکید کرده‌ایم و معتقدیم نباید به تروریست‌ها فرصت و امکان مداخله داده شود و برخی کشورهای دیگر نیز در این زمینه هم‌نظر ما هستند اما متأسفانه شاهد تحرک لازم نبودیم.

وی اضافه کرد: لازم است کشورها به بحث تروریسم تکفیری در منطقه به عنوان خطر جمعی نگاه کنند و اگر با این خطر به صورت سیاسی و دوگانه برخورد کنند، در مراحلی مجبورند از موضع گذشته خود برگردند.

وی در برخورد جدی و اقدام جمعی در مواجهه با تروریسم در عراق تأکید کرد و بار دیگر یادآور شد: هنوز اقدام قابل توجهی در مواجهه با تروریسم را در عراق شاهد نبودیم و این کم‌تحرکی می‌تواند خطراتی را داشته باشد.

وی افزود: اقدامات ایران و رایزنی‌های ما به منظور هوشیار کردن آنها نسبت به خطرات تروریسم و ابعاد آن است و همه این موارد با کشورهای مختلف از جمله روسیه مطرح شده است.

افخم گفت: تحرک لازم برای مبارزه با تروریسم در عراق شکل نگرفته است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در خصوص ارتباط ایران با اکراد عراقی اظهار داشت: ما با کردهای عراقی ارتباط داشتیم ولی بحث اقلیم کردستان در چارچوب حاکمیت عراق است و تماس‌های خوب و همکاری‌های تجاری و اقتصادی و ارتباطاتی همواره بین ما و کردستان عراق برقرار بوده و این همکاری‌ها به دلیل این است که رابطه عمیق و تاریخی است و موضوع جدیدی نیست.

وی با بیان اینکه ایران در راستای کمک به حل اختلافات جدی در عراق اقدام می‌کند، اظهار داشت: در این زمینه با شخصیت‌های مختلف عراق گفت‌وگو شده و در سفر آقای شمخانی در این راستا دیدگاه‌های ایران برای اینکه یک عراق قوی در منطقه حضور داشته باشد مطرح شد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی منافع ملی عراق را در گرو وحدت این کشور خواند و افزود: امیدواریم این هوشیاری در گروه‌های عراقی بیش از گذشته باشد و نمایندگان ملت عراق با تشکیل جلسات پارلمان و راهکارهای قانونی گام‌هایی را برای شکل‌دهی به ساختار سیاسی عراق بردارند.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی


بخش خصوصی؛ عامل موثر در تحقق رشد تولید با مشارکت مردم
 سید حمیدرضا فاطمی حسینی/کارشناس حوزه نفت و گاز 
شاخص بروکفیلد و تحلیل ویسکوزیته دینامیکی سیالات
مهندس علیرضا آمار محمدی/مشاور و کارشناس ارشد روانکارهای خودرویی و صنعتی
دولت و مجلس غافل از احوال مردم
 عبدالرسول جوادی بالاجاده / فعال رسانه ای