۰
plusresetminus
تاریخ انتشاريکشنبه ۲۲ مهر ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۸
کد مطلب : ۱۰۰۱۶۴
اختصاصی نفت ما/ضرورت ورود نهادهای نظارتی به عملکرد شرکت ملی پخش؛

امتیاز احداث جایگاههای سوخت به چه کسانی واگذار میشود؟!

تجربه برند سازی که در راستای خصوصی سازی و اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی است به صورت ناقص و با ابهامات زیاد در جریان است و بدون رعایت اصل فرصت برابر و استانداردهای لازم برای شرکتها و افرادی که صلاحیت لازم را دارند موفق نخواهد بود.
به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی " نفت ما " ،هم اکنون حدود 6000 جایگاه سوخت فعال در کشور وجود دارد که از این تعداد 3600 جایگاه سوخت مایع و 2400 جایگاه CNG است.  حدود 10 درصد جایگاههای سوخت، دولتی هستند که برخی از آنها به شرکتهای برند یا صلاحیت دار واگذار شده اند و قرار است تعدادی دیگر نیز به مزایده گذاشته شوند و 90 درصد دیگر خصوصی هستند که نحوه واگذاری باعث ایجاد مشکلاتی برای آنها شده است. این وضعیت باعث شده که 70 درصد این جایگاهها به صورت کامل ورشکست شوند یا در آستانه ورشکستگی قرار گیرند، چون معیار و ضابطه لازم در واگذاری لحاظ نشده است.    نکته ای که در این میان خیلی مهم است و کانون انجمن‌های صنفی کارفرمایان جایگاهداران نیز به آن اعتراف دارد رویکرد کاملا سلیقه ای و بی ضابطه در واگذاری جایگاههاست به گونه ای که عده ای با رانت و ارتباط توانسته اند صاحب جایگاه شوند و این نوع واگذاری حتی منجر به بی انگیزگی و بیکاری افرادی که قبلا در این جایگاهها مشغول بوده اند، شده است.  
موضوع مهمتر دیگر اینکه واگذاری به نوعی بوده که در برخی مناطق بین شهری و شهری در حالی که جایگاه فعالی وجود دارد امتیاز احداث تاسیسات جایگاه دیگر در نزدیکی آن صادر شده است که منجر به آسیب دیدن درآمد جایگاههای فعال دیگر با توجه به کارمزد 120 میلیارد تومانی ماهانه جایگاهداران شده است.   
تجربه برند سازی که در راستای خصوصی سازی و اجرای اصل 44 قانون اساسی است به صورت ناقص و با ابهامات زیاد در جریان است و بدون رعایت اصل فرصت برابر و استانداردهای لازم برای شرکتها و افرادی که صلاحیت لازم را دارند موفق نخواهد بود. 
ورود نهادهای نظارتی به عملکرد شرکت ملی پخش فراورده های نفتی می تواند حقایق بسیاری را از لابه لای پرونده های واگذاری احداث جایگاه های سوخت کشف نماید‌.      
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی


اکسیداسیون کاتالیزوری، روشی در حال تکامل جهت گوگرد زدایی
ساسان طالب نژاد/دکتری مهندسی شیمی و کارشناس توسعه کسب و کار در حوزه پتروشیمی و‌پالایش
پتروشیمی صنعت بی سردار!
عبدالرسول دشتی