۱
۷
plusresetminus
تاریخ انتشارچهارشنبه ۲۷ دی ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۰
کد مطلب : ۱۶۲۴۹۵
بهمن آرمان در گفتگو با نفت ما: 

زیان صنایع فولاد و پتروشیمی از قطعی گاز به ۲۰ میلیارد دلار می رسد

اجرای سیاست‌های پوپولیستی کمکی به اقتصاد کشور نمی کند
یک تحلیلگر مسائل اقتصادی گفت: متاسفانه دولت به جای اینکه فشار را بر روی بخش غیرمولد اقتصاد وارد کند، روی بخش مولد وارد می‌کند. به طوریکه، هزینه انرژی برای تولید هر تن فولاد در عربستان ۸ درصد، در قطر ۴ درصد و در ایران به دلیل سیاست‌های غلط ۱۸ درصد است تا موجب شود، بازار‌ها را از دست بدهیم.
زیان صنایع فولاد و پتروشیمی از قطعی گاز به ۲۰ میلیارد دلار می رسد
 به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی "نفت ما"،بهمن آرمان گفت: یکی از نمایندگان شاخص مجلس ششم اینطور گفته بود که چرا هر سال موعد سال نو، بلافاصله نهاد‌های مختلف تامین کننده کالا‌های عمومی مثل برق، آب، گاز، کرایه اتوبوس و ... را افزایش می‌دهند. البته در آن مقطع که اواخر دهه هفتاد و اواخر دهه هشتاد بود، تورم به شدت فعلی بالا نمی‌رفت. یعنی الان تورم به قدری سیر صعودی دارد که نمی‌شود، آن سیاست را اجرا کرد. به این معنی که سیاست خارجی سهم پررنگی در مناسبات اقتصادی دارد. 
تحلیلگر مسائل اقتصادی در ادامه گفت: بازتاب‌های ناشی از اصلاح قیمت‌ها در آغاز هر سال، درآمد‌های دولت را شدیدا کم می کند و باطبع پرداخت یارانه افزایش پیدا می کند که در چنین حالتی نیاز برق کشور به ۴ هزار مگاوات در سال افزایش پیدا می کند. در حالیکه اگر قیمت‌ها متناسب با نرخ تورم اصلاح شوند، دولت دچار کسر بودجه نمی‌شود و باطبع لازم نیست، دولت اسکناس چاپ کند و در نتیجه تورم فعلی به وجود نمی‌آید و فضای اقتصادی تا به این حد فعلی دچار شلختگی نمی شود. 
او افزود: مصرف برق در تابستان زیاد می شود و به همین دلیل دولت هم قیمت را بالا می‌برد تا از این طریق افزایش تقاضا جلوگیری کند. در ایران وضع به جایی رسیده است که اقدام برای هرگونه اصلاح قیمتی در بنزین یا گازوییل موجب گرانی عمومی می‌شود که این هزینه ساز است و کشور را با تاوان مواجه می‌کند. تاوان یعنی کوچک شدن سفره مردم، بالا رفتن غیرقابل تورم و مغفول ماندن تولید که این موارد را باید گره‌هایی کور در اقتصاد بدانیم. 
استاد دانشگاه تصریح کرد: متاسفانه دولت به جای اینکه فشار را بر روی بخش غیرمولد اقتصاد وارد کند، روی بخش مولد وارد می‌کند. به طوریکه، هزینه انرژی برای تولید هر تن فولاد در عربستان ۸ درصد، در قطر ۴ درصد و در ایران به دلیل سیاست‌های غلط ۱۸ درصد است تا موجب شود، بازار‌ها را از دست بدهیم. همچنین میزان خسارت وارده به صنایع فولاد و پتروشیمی که به دلیل کمبود گاز در ورطه تعطیلی قرار گرفته اند، به بیش از ۲۰ میلیارد دلار در سال جاری می‌رسد. 
وی توضیح داد: اصرار تصمیم گیران و مسئولین دولت و دستگاه های دیگر به سیاست‌های پوپولیستی عملا کمکی به اقتصاد کشور نکرده و حتی ضربه‌های بسیار سنگینی تحمیل کرده است. یعنی دولت به اشتباه فکر می‌کند، از طریق قاچاق سوخت می‌تواند، در سیستان و بلوچستان و مناطق غربی کشور اشتغال غیرمولد به نام سوختبران و کولبران ایجاد کند. تاکید این است، همه این سیاست‌ها هزینه ساز و نگران کننده هستند که بازتاب شان در سفره‌های مردم و همچنین ذهن پریشان جامعه ملموس است. 
آرمان در پایان گفت: کشور ایران هم بنزین کافی دارد، هم به میزان لازم از برق برخوردار است و هم منابع عظیم نفتی دارد تا بتوان گفت، شرایط پیچیده فعلی و تنگنا‌های عدیده‌ای که نظم اقتصاد را کاملا به هم ریخته اند، به راحتی قابل رفع هستند. یعنی کافی است، به کار گیری متخصصین اولویت باشد تا از این طریق تصمیم گیرانی تصمیم بگیرند که از شرایط و باید‌ها و نباید‌ها آگاهی کاملی داشته باشند که در اینصورت بسیاری از مانع‌های موجود برچیده شود.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی


خصوصی سازی ویرانگر
عامل ویرانی اقتصاد ایران : خصوصی سازی است !!
خصوصی سازی ویرانگری که با ( تجویز اقتصاددانان !! ) انجام شد .
خودکشی با خصوصی سازی
بله همین اقتصاددانال لیبرال گپی پیست ، بدون در نظر گرفتن تفاوت اقتصاد کشورها و فرمان خصوصی سازی مخرب را صادر کردند !!

غافل از اینکه :
واگذاری صنایع و معادن ثروتساز دولتی در یک اقتصاد نفتی مانند ایران یعنی خودکشی اقتصادی و تورم دو رقمی !!

عربستان حماقت خصوصی سازی صنعت نفتش را مرتکب نشد ، امروز این گونه ذخایر ارزی قوی و اقتصاد مستحکمی دارد .
اقتصاددان انصافت کجاست ؟!
شرکت آریا ساسول علنا حاشیه سود خود را ۴۷ درصد اعلام کرده !!
بعد بعضی میگویند سود پتروشیمیها کم است ؟!!

ضمنا سود بعضی پتروشیمیها بالای ۵۰ و ۶۰ درصد است .

لطفا صادق باشیم .
این حاشیه سودهای نجومی در هیچ جای دنیا وجود ندارد !!!
متاسفانه خصوصی سازی به این شکل غیر واقعی نابوده کننده شد درآمد معلوم نیست کجا میره...اتفاقا امسال از باران و برف جلوگیری شد و مصرف گاز بدلیل نبود سرما خیلی کم بود
...
خصوصی سازی در اقتصاد نفتی = یعنی خودکشی اقتصادی
+ تورم دو رقمی !!
کاش اقتصاددان های ما ...
کاش اقتصاددان های ما هم سواد و توان بالاتری داشتند و میتوانستند مانند دیگر متخصصان جذب شرکتهای خارجی شوند و ارز آوری داشته باشند !!
پاکسازی نفت و پتروشیمی!!!!
فساد شرکت نفت و پتروشیمی و صندوق بازنشستگی نفت و زیرمجموعه های آنها ، کل اقتصاد و کشور را فرا گرفته است !!

فساد شرکت نفت = عامل مهم تاراج بودجه و تورم

یک پاکسازی اساسی در نفت و پتروشیمی لازم است !!

پاکسازی جدی نفت و پتروشیمی!!!!